OLDTIMER 07 -
2008 - 01 - 27
Från Åke Ekstrand har kommit: OM EKO
I slutet på 70-talet
byggde jag,Ulf Ek och Bengt Karlsson , tre stycken 1,5 cc bilar. Vi kallade
konstruktionen EKO. Motorer var det ont om, men det fanns en på 1.8 cc.
- Webra Speedy.
Den strokade vi ner genom
att göra nya vevaxlar med kortare slaglängd. Vevhuset sågades
av och ny front tillverkades för att få motorn vänd.
En gjutmodell ( botten
) tillverkades och tre gjutningar gjordes av Rimforsa gjuteri. Bengt och jag
jobbade på Esab i Laxå på den tiden så kontakter fanns.
Dom tre bilarna hade vi mycket roligt med. Hastigheter runt 190 och lite till.
Så var Uffe och jag
på Em i Kapfenhart och lyckades köpa två Mladenov motorer.
Bulgarerna var på den tiden mycket snabba med sina bilar. Det var nog
lättare då med Statlig hjälp. Därmed blev Eko bilarna mer
kompetenta.
Nu var vi inne på 80-talet och Uffe satte det ena rekordet efter det andra. Som bäst satte han ett världsrekord på 220 knutar !!! Den bilen såldes sedan till Ted Maciag i Amerika.
Vart min bil tog vägen
är en gåta. Karossen finns kvar och motorn hamnade i en annan bil.
Men förra året så kom jag över Bengt Karlssons exemplar
i originalskick !
Den skall nu renoveras
och bli oldtimer. Men cylinderenheten är slut. Så är det någon
som har en bättre eller kanske en hel motor så ring mig.
Åke Ekstrand 0581 32313 - 070 2077057.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2008 - 01 - 10
Från Bo Eklund ( veteranmotorcyklist ) har inkommit ett gammalt tävlingsresultat från Galan i MFF Stadion 28 nov. 1948. Det var väl Malmö ?
Vi klagar i dag över att vi är så få som kör. Det var visst inte så många förr heller. Fast de flesta var 08-or, det var långt och dyrt att resa med tåg då, bilismen hade ännu inte kommit igång efter kriget.
----------------------------------------------------------
OLD-TIMER GP I ÖREBRO 19 JUNI 2007.
Vinnare av Old-timer trofen för året blev John Oliver som körde sin vackra lilla Oliver Tiger bil mycket elegant.
Segrare i Regularitet - Rally blev igen Nisse Palmen med sin Strumpfel - Super Tigre femma från 60-talet. Se hela listan nedan.
Öberg och Ek startar RQ 1.5 med Oliver och till hö värmer Ekstrand SMRU bil MEd PAW 1.5 diesel. 220 volts elstart motorn var ovärderlig for att värma dieslarna på.
Vä. Eks Dooling F-Hornet, till hö. Erik Thorpmans Berra Skoglundbil med Yellow Jacket Dooling. Tändstifts tändning.
Vä Bo Gardh med Bugatti - Mills och höger Bertil Attervik med McCoy Midget - Hornet 19
John Godall och John Oliver med bil och motorsamling. Örebrobanan är deras hemmabana säger de.