SVENSKA MÄSTERSKAPEN I GÄVLE 15 - 16 AUGUSTI 2009.
Årets mästerskap i solen vid Måsberget karaktiserades av tre saker - 1. det har blivit nytändning i Göteborg och Gävle. Tre Göteborgare var med och gjorde bra ifrån sig. 2. Många var otränade så det blev mycket rökutläggning och nollor. 3. Falk var hemma och klippte gräs, så det fanns ingen snabb horsare som kunde horsa in småbilarna. Odelius snabba KAPU 1.5 bilar kom aldrig in på pipan och Stig Hagberg fick ingen tid på 8 starter. En del bilar lyckades så småningom ryka sig upp i fart men då var bränslenivån så låg att det blev magert och pluggen gick. Det är bara 10 orna som accsar snällt utan mycket horsning.
Så horsningsproblemet blev belyst. Detta har diskuterats i många år. Vad göra ? Man kan göra horsnings maskiner. Förbjuda horsning över 150. Man kan försöka värva unga entusiaster. Man kan lära sig själv horsa. Man kan betala horsare från utlandet. Man kan trimma ned sin motor så den inte behöver horsas så mycket. Bara åka till utländska tävlingar där det finns snabba horsare. I Octan diskuterade vi på hemvägen att göra ett inställnings kit till bilarna, att använda vid horsningslös tävling. Sänka avgasporten - förlänga pipan - mindre hjul - högre komp öka nålen - avgasventil osv.
Ovan vä. Lars Wahlund har fått återfall men är otränad. Peter W. har också börjat igen. Hö. Mats Böhlin är outstanding i 10 och gjorde ett antal mycket snabba körningar - nytt banrekord med 339.
Ovan. Från vä. Ordförande SMRU Karl-Arne Karlsson, Bodinsson kassör, Björn Larsson GMBK och pristagare Mats Böhlin.
Nils Björk