VM OCH EM I JAROSLAVL 31 JULI - 6 AUG 2007.
FÖR RESULTAT SE SPEEDMODELCAR
BANAN OCH BILD FRÅN INVIGNINGEN - STRÖBEL MED SHOWFLICKOR.
Till VM i Jaroslavl for sex Svenskar - Falk, Böhlin, Clason, Granberg, Björk och Odelius. Red. var i Ryssland på VM i linkontroll Kiev 1962 och då bar sig ryssarna mycket illa åt, särskilt sportsligt, så det var inte med några förväntningar Red. ändå bestämde sig för att ta allt byråkratstrul och åka. När vi var i St Petersburg för 10 år sen körde man med felaktiga datum i visa, och kunde sedan rycka oss på hundratals dollar i böter för att visatiden gått ut. Förväntningarna kom inte på skam, det blev mycket spring för att få visum. Vi flög med Aeroflot till Moskva och mycket riktigt, bagaget med alla bilarna hade kommit bort. Det var luftfartsverket på Arlanda som schabblade. Red. har flugit 6 gånger i år - 3 gånger har bagaget kommit bort - det är 50 %. Så första natten tillbringades på flygplatsen i väntan på bagaget som kom 8 timmar senare från Munchen. I Moskva tog det två timmar och 5 långsamma köer att komma fram till gaten. I stort sett skall passagerare gå nakna genom rtg-detektorerna ( så strålningen skall ta maximalt) med högst en genomskinlig tandborste som handbagage. Budskapet från flygindustrin är tydligt - undvik flyg - ta tåget. Det gjorde estländarna. Från Moskva blev vi körda i buss till Jaroslavl, c:a 30 mil norrut vid Volga. Staden grundlades för 1000 år sen av en Svensk viking från troligtvis Mälardalen. Han rodde via Ladoga upp för Volga.
Banan ligger i en park på en udde alldeles intill det jättestora medeltida klostret och kanske 500 meter från det stora hotellet där vi bodde och som var renoverat och fungerade utmärkt. Banan är en mycket fin anläggning med tak, meck-området var tält med tak. Tidtagningssystemet var det bästa Red. hittills sett. Banytan hade bra grepp och var mycket slät. Arrangemanget fungerade perfekt hela veckan.
Det fanns 3 olika ställen att köpa lunch och fika vid banan och på hotellet fanns riklig frukost och middag.
Det var det timliga - modellbilsträning tis till torsdag - tävling fredag - lördag - söndag. Tre heat. Tävlingen var både EM och VM, så sex klasser kördes, även WMCR 3.5. Tisdag och onsdag anlände folk från hela Europa samt Australien och USA. Mycket flygbagage kom bort, men alla hade fått sina bilar till torsdag natt. Detta var första gången det kördes tre heat i EM. Då behöver man inte träna så mycket. tre körningar räcker att pejla in rätt hjulstorlek.
OVAN VÄ. FURSO HADE EGET RÖKERI I DEPÅOMRÅDET OCH MED BRIKETT ELDAD SAMOVAR TILL TE.
OVAN HÖ. I MASKINDEPÅN MECKADES DET DAGARNA I ÄNDA, HÄR ÄR USANOV OCH AFANASIEV. USANOV HAR HITTAT FORMEN IGEN OCH GÅTT ÖVER TILL ZIMMERMANINSUG, TVÅA I 2.5 MED 281.
OVAN. HÄR STARTAR TORBJÖRN JOHANNESEN MED MASTER HORSER LINAS ADOMAVICIUS. TAKET PÅ BANAN ÄR AV KORRUGERAD GENOMSKINLIG PLAST OCH VÄGGARNA MÅLADE I LJUSA PASTELLFÄRGER SÅ DET ÄR BETYDLIGT LJUSARE INNE PÅ BANAN ÄN ANDRA BANOR MED TAK.
OVAN HÖ. DE TVÅ STORA MÄSTARNA PICCO OCH FALK TRIVS BRA TILLSAMMANS OCH UTBYTER STÄNDIGT INFORMATION. PICCO TOG JU TILLBAKA SITT VÄRLDSREKORD I 10 - 339.5 OCH FALK HÖJDE SITT REKORD EN PINNE I 5 CC.
Torsdag kväll var FEMA möte. Inte mycket hände, det föreslagna säkerhetspaketet till tekniska reglementet togs, Sverige röstade för. Ingen utom Böhlin hörde av sig om det, inte heller det sovande styrelsen. Ströbel aviserade sin avgång nästa år. Ny kassör Arlautzki Jr. EM 2008 Strii i västra Ukraina.
Fredag kväll var WMCR möte, där hände inte heller så mycket, VM 2010 i Brisbane, eller om myndigheterna river för vägbygge - Sidney. Att FEMA bestämt åt WMCR att rekord skall sättas med tre nationer närvarande diskuterades inte. Alltså gäller väl det nu i praktiken.
OVAN VÄ. TRE GLADA POJKAR KOM FRÅN AUSTRALIEN, HÄR PEACOCK OCH BUCKLEY. HÖ. FYRA GUBAR KOM FRÅN US, HÄR AMRCAS PRESIDENT HAMILL.
Tidsprogrammet höll bra, sex klasser klarades lätt av varje dag. Hastighetsstandarden har märkbart gått upp, i 10 cc. måste man göra 337 för att komma på pallen och i 2.5 var många över 270. Svenskarna körde och körde och fick väl ut vad bilarna kunde, utom Mats Böhlin. Han tränade tidigt 338 i 10, men sen var det som förgjort, allt gick sönder.
Men det gick bra för Sverige, vi tog tre klasser av sex. Lagseger i VM och lagtvåa i FEMA. Vi hade ingen bil i klassen FEMA 3.5 och då går det inte. Bilar i alla klasser har Estländarna, de jobbar som ett lag och ser till att två kör i varje klass. Falk den stora mästaren genom att i år igen vinna både 1.5 cc. och 5 cc.
Det var en riktigt lyckad modellbilsfest.
OVAN VÄ. SVENSKARNA HADE MYCKET HJÄLP AV MÄSTER HORSARE LINAS. HÖ. PRISBORDET.
OVAN. SVERIGE TOG LAG-GULDET I VM MED ESTLAND TVÅA OCH RYSSLAND TREA.
OVAN. I 10 KLASSEN BEHÖVDES DET 337 FÖR ATT KOMMA PÅ PALLEN. FRÅN VÄ TÖNU SEPP - PICCO - DURAN - BJÖRK - BÖHLIN.
VÄ. DUBBELSEGER I 5CC. PALLPOJKARNA KÖRDE NOVAROSSI ELLER NR-DERIVAT .
HÖ. SVERIGE KOM ETTA OCH FYRA I WMCR 3.5.
SVENSKARNA MED PRISSKÖRDEN. RED. FICK 5 STORA BUCKLOR SOM VÄGDE EN DEL. GENOM ATT SKÄNKA BORT DEN ELEKTRISKA STARTAPPARATEN ( 5.5 KG ) KLARADES VIKTEN PÅ FLYGET.
Nils Björk