EM I STRYI, UKRAINA 1 - 3 AUG 2008.
Årets EM för
modellbilar kördes i västra Ukraina på en av landets 26!! banor
( varav endast 3 är i körbart skick) belägen i Stryi ( som betyder
strid ström). En vecka innan tävlingen hade ett skyfall orsakat den
översvämmade floden att göra rätt för sitt namn, då
den steg 6m över normal nivå, matad från de närliggande
Karpaterna. Banans höjd över havet är ca 300 m men endast ett
par m över den framstörtande floden.
13 deltagarländer
ställde upp med varierande manskap, Estland med 14 tävlande och 3
påhejare. Även Ryssland, Schweiz och Tyskland hade sitt manskap på
plats. Lägsta deltagarantal hade Frankrike och Sverige med var sin. Huvudsyftet
med det Svenska deltagandet var inte bara att delta utan också att försöka
få köra ett EM här hemma 2009. Det visade sig lättare än
förväntat, så vi kan dra igång förberedelserna omedelbart.
Mycket vackert och varmt
väder under hela veckan krävde andra inställningar på bilarna
än normalt, så det tränades och provades härliga till utan
att någon fick till en riktig toppinställning. Banans karaktär
var också något svårbedömd. Slät men ändå
inte slät, greppig över det normala, utan att slita på däcken.
Dessutom rengöring 2ggr/dag.
På torsdagen invigningsceremoni
av inte tidigare skådat slag (undantaget OS). Pampigt (i dubbel bemärkelse)
med invigningstal av borgmästare och president (FEMA), och utdelning av
gåva i form av en brödkrans till varje nation. En tradition från
alla de krigstider landet upplevt. Dans av ett antal gymnaster i 15-17års
ålder, parad av alla deltagare och hissande av FEMA-standar.
FEMA årsmöte på aftonen, där det bl.a. bestämdes att Örebroklubben står värd för EM 2009 tisdag 28/juli söndag 2/aug. vecka 31. Samt fick ca 6 kg årsredogörelse att släpa hem och fördela.
Angående FEMA generalförsamlingsmöte
Med stöd av information 10.juli 2008 speedmodelcar. 57.
FEMA generalförsamlingsmöte.
Punkt: 1 till 8 ok
Punkt: 9 återval av P.O Ströbel
Punkt: 10.1 så vitt jag förstod, ingen åtgärd
Punkt: 10.2 återigen osäker vad som bestämdes. Får invänta
protokollet.
Punkt: 10.3 ålägges varje deltagarland att föreslå en
bästa sportsman för året( äldst+ yngst)
Punkt: 11 100 Euro/land, 10E/ delt., 1000 Euro till EM arrangör.
Punkt: 12.1 Em 2009 Sverige, EM 2010 Schweitz.
Punkt: 12.2 EM 2011 Estland
Punkt: 12.3 GP Sverige Gävle 13-14 juni.
Punkt: 12.4 Norr; Örebro, Pila, Tallinn. Söder; Kapfenhart, Basel,
Lyon.
Punkt: 13 Daniel Kiechl ang. mått på sporrar och avstängare.
Detaljer kommer.
Punkt: 14 Inga
Avslutning OK.
Protokoll kommer att läggas ut på Speedmodelcar.com
Tävlingen var tänkt
att genomföras med första heat med startordning efter årsbästatider.
Andra heat med omvänd startordning, och avslutningsheat baserat på
bästa uppnådda hastighet i de två första heaten, men långsammast
först. Så blev det nu inte utan de två första heaten kördes
efter årsbästa med startordning uppifrån och sista heatet i
omvänd startordning. Det gick bra det också.
Individuella resultat kommer
på speedmodelcar.com gissningsvis torsdag. Sveriges lag kom på 5-te
plats. En första plats i 1.5cc och en andra plats i 5cc. Man hade 4 flatskärmar
att redovisa hastigheten för åskådare, och tidtagningssystemet
redovisade alla körda varv samt en graf över acc. Ett sådant
system bör vi anskaffa o lära oss använda innan nästa år.
Samtal med konstruktören gav möjlighet till detta. Dessutom var även
Schweitz och Tyskland intresserade av samma program, så möjligheten
till ett bra pris finns.
Avslutningen och prisutdelningen
var lika pampig som inledningen, med ett extra inslag där P.O Ströbel
utdelade FEMA-s guldnål till 4 förtjänta som visade sig vara;
Serge Holc Frankrike, Gualtiero Picco Italien, Horst Denneler Tyskland, osso
jag Sverige. Yngste och äldste och Karputsikov som fyllde år uppmärksammades.
Ett fotomaterial kommer lite senare att presenteras. Jan-Erik Falk