SVERIGES FÖRSTA LINBIL AV KARL-ERIK FRÖJD.
ALVIN 1941.
I Teknik För Alla Nov. 1941 sid 27 beskrivs Sveriges absolut första miniatyr racerbil ( linbil) tillverkad av Karl-Erik Fröjd, Landskrona. Det är i form av en insändare med 4 bilder. 1940 lyckades han få tag på en motor Ohlson Gold Seal 1938 och byggde sedan en skala-bil liknande amerikanska fick-racers. Först hade han en vinkel friktionskoppling, men fann genast att det bara slirade och satte in vinkelväxel drev. Först gjorde bilen 36 km/h, men efter att ha ändrat förgasaren och utväxlingen i omgångar blev farten till slut 81 km/h på en dansbana utanför Landskrona 7 sept.
Nedan på högra bilden till vä. K-E Fröjd.
Fröjd byggde fler bilar, i TFA nr. 11 Maj 1945 publicerades TFA-racern nedan med byggbeskrivning och ritning. Den konstruerades så att den skulle kunna byggas av vem som helst som var envis utan svarv och fräs ( nästan ).
Kalli-motor 7,5 cc. Kaross i aluminium på träspant. Fart 76 km/h i Folkets Hus stora sal, Landskrona med 6,4 meters lina.
Likväl som RT Special i konkurrenttidningen Teknik ock Hobby april 1945 finns här noggrann ritning och arbetsbeskrivning. Alltså ett exakt arbetsmaterial för att göra en exakt replika. Bilen lär finnas bevarad och är under renovering. Varför bygger ingen en sådan i stället för de fåniga moderna kvasikopior som nu florerar.
Fröjd blev sedan en av pionjärerna med fullvuxna veteranbilar och motorcyklar i Sverige. Bl. a renoverade han en Alfa Romeo Monza racer från början av 30-talet.