SEMESTERRACET GÄVLE 11 - 13 JULI 2008
Resultat kommer - red har svårt hinna med livet.
Ovan - De sista entusiasterna ?
POS
|
FEMA
|
NAMN | KLUBB | MODELL | MOTOR |
1
|
2
|
3
|
4
|
2.5
CC
|
|||||||||
1
|
898
|
Stig Hagberg | Octan | x-tra | STL |
214.823
|
224.767
|
263.641
|
|
3.5
cc FEMA
|
|||||||||
1
|
0
|
Björn Larsson | GMBK | Wilma | MDS |
178.773
|
|||
2
|
0
|
Kjell Larsson | GMBK | Wilma | MDS |
148.41
|
|||
0
|
Ola Larsson | GMBK | Wilma | MDS | |||||
5
cc
|
|||||||||
1
|
1283
|
Nils Björk | Octan | Biggles | NB 5 |
300.967
|
|||
2
|
1230
|
Helge Eriksson | Caster | PAÅ | Novarossi |
297.598
|
298.256
|
||
3
|
447
|
Jörgen Bodinsson | GMBK | TCO | DPS |
265.029
|
282.546
|
272.507
|
|
4
|
953
|
Kjell Larsson | GMBK | DNP | OPS |
230.463
|
275.64
|
||
5
|
1130
|
Bo Gardh | GMBK | Bogar | Novarossi |
257.765
|
|||
73
|
Jörgen Bodinsson | GMBK | MP | OPS | |||||
778
|
Kjell Larsson | GMBK | Schmuts | OPS | |||||
10
cc
|
|||||||||
1
|
1224
|
Mats Böhlin | Octan | KMAN-B | MB 10 |
327.49
|
330.207
|
||
2
|
420
|
Björn Larsson | GMBK | FTL | Picco |
318.334
|
|||
3
|
1271
|
Nils-Erik
Palmen
|
Caster
|
DNP
|
Picco
|
301.013
|
|||
4
|
84
|
Lars Wahlund | GMBK | FTL | Picco |
300.013
|
Träning på fredag em och två heat på lördag och två på söndag. Inte många kom - kanske för att det var mitt i semestern ? Solen sken och fåglarna och bilarna kvittrade i skogsbacken. Och fru Bodinsson hade mat å fika i tjorren. Perfekt modellbils helg - banan fin som vanligt.
Gävlepojkarna dominerade FEMA 3.5 - Björn L. i 10 ökade 318 och Wahlund börjar hitta tillbaka. I 5 cc går Helges PAÅ bil som tåget - 297 - 298 km/h varje gång.
Både Falk och Red. har i år problem med sina vassa Novrossimotorer. Storändan på vevstakarna småskär - i Tallinn kunde Falk konstatera att problemet är löst med tre små smörjhål i staken och på fredagsträningen kunde red se att hans standardstake med tre nya smörjhål i storändan plötsligt såg bra ut. Jätteproblemet som är kvar är att glödpluggarna brinner upp - och därmed kolvarna. Det är ju magerkörning - vilket är förbjudet. Red. har experimenterat denna säsong med tankluftningen mitt i nosen på bilen, vilket på lördagskörningen kunde konstateras vara kass - inget extratryck till tankmatningen. Så red går nu tillbaka till en rörkrok ut från sidan av tanken - bilen. Väl ut från bilsidan i fri ej turbulerande luft för max tryck in i tanken vid hög fart. Nu håller vi på att utforska förhållandet kompression - stingerdiameter. Antagligen gäller förhållandet hög komp - stor stinger eller låg komp - liten stinger, men var är bästa kompromissen ? Här är reds 10 cc motor annorlunda i uppträdande mot de mycket effektiva Novarossi fodren.
Klanen Larsson hade rätt många bilar, även en Wilma i originalskick.
Återfallsförbrytare ( modellflyg ) Stig Hagberg börjar få fart på sin Extra med STL 2.5 motor. 263 km/h. Pipförlängning gjorde susen. Han är världssnabbast 250 km/h i år i FEMA 3.5 med Repiga Ronnie.
Nils Björk