SEMESTERRACET GÄVLE 11 - 13 JULI 2008

Resultat kommer - red har svårt hinna med livet.

Ovan - De sista entusiasterna ?

POS
FEMA
NAMN KLUBB MODELL MOTOR
1
2
3
4
2.5 CC
1
898
Stig Hagberg Octan x-tra STL
214.823
224.767
263.641
3.5 cc FEMA
1
0
Björn Larsson GMBK Wilma MDS
178.773
2
0
Kjell Larsson GMBK Wilma MDS
148.41
0
Ola Larsson GMBK Wilma MDS
5 cc
1
1283
Nils Björk Octan Biggles NB 5
300.967
2
1230
Helge Eriksson Caster PAÅ Novarossi
297.598
298.256
3
447
Jörgen Bodinsson GMBK TCO DPS
265.029
282.546
272.507
4
953
Kjell Larsson GMBK DNP OPS
230.463
275.64
5
1130
Bo Gardh GMBK Bogar Novarossi
257.765
73
Jörgen Bodinsson GMBK MP OPS
778
Kjell Larsson GMBK Schmuts OPS
10 cc
1
1224
Mats Böhlin Octan KMAN-B MB 10
327.49
330.207
2
420
Björn Larsson GMBK FTL Picco
318.334
3
1271
Nils-Erik Palmen
Caster
DNP
Picco
301.013
4
84
Lars Wahlund GMBK FTL Picco
300.013

Träning på fredag em och två heat på lördag och två på söndag. Inte många kom - kanske för att det var mitt i semestern ? Solen sken och fåglarna och bilarna kvittrade i skogsbacken. Och fru Bodinsson hade mat å fika i tjorren. Perfekt modellbils helg - banan fin som vanligt.

Gävlepojkarna dominerade FEMA 3.5 - Björn L. i 10 ökade 318 och Wahlund börjar hitta tillbaka. I 5 cc går Helges PAÅ bil som tåget - 297 - 298 km/h varje gång.

Både Falk och Red. har i år problem med sina vassa Novrossimotorer. Storändan på vevstakarna småskär - i Tallinn kunde Falk konstatera att problemet är löst med tre små smörjhål i staken och på fredagsträningen kunde red se att hans standardstake med tre nya smörjhål i storändan plötsligt såg bra ut. Jätteproblemet som är kvar är att glödpluggarna brinner upp - och därmed kolvarna. Det är ju magerkörning - vilket är förbjudet. Red. har experimenterat denna säsong med tankluftningen mitt i nosen på bilen, vilket på lördagskörningen kunde konstateras vara kass - inget extratryck till tankmatningen. Så red går nu tillbaka till en rörkrok ut från sidan av tanken - bilen. Väl ut från bilsidan i fri ej turbulerande luft för max tryck in i tanken vid hög fart. Nu håller vi på att utforska förhållandet kompression - stingerdiameter. Antagligen gäller förhållandet hög komp - stor stinger eller låg komp - liten stinger, men var är bästa kompromissen ? Här är reds 10 cc motor annorlunda i uppträdande mot de mycket effektiva Novarossi fodren.

Klanen Larsson hade rätt många bilar, även en Wilma i originalskick.

Återfallsförbrytare ( modellflyg ) Stig Hagberg börjar få fart på sin Extra med STL 2.5 motor. 263 km/h. Pipförlängning gjorde susen. Han är världssnabbast 250 km/h i år i FEMA 3.5 med Repiga Ronnie.

Nils Björk