SOMMAR-GÄVLE DEN 14 - 15 JULI 2007.
RESULTAT
POS
|
NUM
|
NAMN | CLUB | MODEL | MOTOR |
1
|
2
|
3
|
4
|
1.5
CC.
|
|||||||||
1
|
77
|
Åke Ekstrand | Caster | XTRA | KAPU |
198.724
|
203.31
|
||
2.5
cc
|
|||||||||
1
|
898
|
Stig Hagberg | Octan | XTRA | STL |
246.772
|
0
|
||
2
|
895
|
Mats Böhlin | Octan | LITEN | STL |
234.392
|
240.633
|
240.765
|
240.828
|
3.5
FEMA
|
|||||||||
1
|
0
|
Björn Larsson | GMBK | WILMA | MDS |
178.892
|
0
|
0
|
0
|
783
|
Ola Larsson | GMBK | VILNIUS | MDS |
0
|
0
|
0
|
0
|
|
3.5
WMCR
|
|||||||||
1
|
0
|
Rune Granberg | Octan | KRIEGER | NovarossiF |
265.759
|
0
|
||
5
cc
|
|||||||||
1
|
1283
|
Nils Björk | Octan | BIGGLES | NB 5 |
307.584
|
-
|
||
2
|
1277
|
Jan-Erik Falk | Octan | RAV | NovarossiF |
296.744
|
0
|
||
3
|
73
|
Jörgen Bodinsson | GMBK | MP | OPS |
0
|
281.286
|
0
|
|
4
|
1159
|
Bo Gardh | GMBK | KMAN | OPS |
264.122
|
0
|
259.779
|
257.347
|
5
|
218
|
Karl Gardh | Caster | SCHMUTS | OPS |
0
|
0
|
257.011
|
258.545
|
10
cc
|
|||||||||
1
|
1223
|
Mats Böhlin | Octan | KMAN-B | MB 10 |
337.881
|
338.491
|
0
|
304.093
|
2
|
1195
|
Nils Björk | Octan | KIRI | MB 10 |
334.551
|
0
|
||
3
|
970
|
Karl-Arne Karlsson | NMRK | HD | Picco |
297.49
|
0
|
322.317
|
306.39
|
4
|
420
|
Björn Larsson | GMBK | FTL | Picco |
302.337
|
310.921
|
308.294
|
0
|
5
|
94
|
Johan Clason | Octan | FTL | MB 10 |
0
|
0
|
0
|
290.008
|
6
|
142
|
Lars Wahlund | GMBK | FTL | MB 10 |
0
|
284.133
|
0
|
0
|
691
|
Lennart Forslöv | GMBK | LF | Picco |
0
|
0
|
0
|
0
|
Sommarsolen skiner över banan i skogsgläntan vid Måsberget där Ekstrand från Örebro startar sin 1,5 bil och Falk är redo att horsa. Till höger på ljugarbänken sitter åskådarna redo att njuta av körningarna. Nedan går bilen och solen gassar.
Red åkte upp på lördan med nya medlemmen Stig Hagberg, f.d. linmodellflygare från Stockholm. Han skulle provköra sin av Ekstrand inköpta gula 2.5 bil med STL motor. Den gick bra. Så den gamla linbilklubben Octan Stockholm med tre världsrekord har nu 8 aktiva medlemmar. En av de större i landet, men ingen bana. Kunde notera att motorvägen förbi Uppsala var klar, varför det gick riktigt fort köra de 20 milen till Gävle.
Solen gassade som vanligt, 25 grader vid banan och gräset i hela anläggningen var nyklippt som en golfgreen, i huset hos fru Bodinsson fanns kaffe, mackor, kakor och lunchkäk. Det blev en perfekt dag vid linbilsbanan och höga farter noterades. Denna bana har det bästa greppet av alla och är mycket slät, här kan man slå rekord. 2 heat på lördag och 2 heat på söndag.
Det diskuterades också om Gävle-klubben skulle erbjuda sig att stå för EM 2009 eller 2010, gävleiterna vill kanske om man får hjälp av övriga i Sverige. Örebro vill ju som bekant inte. Nu när vi är så få måste hela SMRU hjälpa till. Detta är ett problem i hela världen, inte många banor törs arrangera EM längre, man är så få - det är bara de i öst som är på hugget. Vi måste ju ha några EM i väst också. Octan erbjöd sig genast ställa upp och med hjälp av några till från Örebro och Göteborg ska det säkert gå bra, Många är ju pensionärer och kan tidvis jobba heltid med detta. Men Gävle backede ur, men kan ta Grand Slam vid sitt GP. Skall spikas vid FEMA-mötet i Jaroslavl om 3 veckor. Odelius och Björk är de ur SMRU styrelsen som åker till Jaroslavl och skall förmodligen representera Sverige. Dagordningen till FEMA mötet finns nu på speedmodelcar att läsa och SMRUs medlemmar och styrelse har nu chansen att tala om hur de 2 representanterna skall ställa sig till förslagen. Som vanligt är det ointressanta detaljfrågor ( om priser i Grand Slam) som står där. De viktiga frågorna undviks eller kommer plötsligt och reglementsvidrigt direkt vid de kaotiska FEMA mötena, troligtvis på tyska och då skall den stackars svenske delegaten plötsligt rösta på nåt han inte förstått !
Red. var tillstädes bara på lördan då Mats B. körde sina sedvanliga 338 i 10. Stort jubel utbröt när Johan Clason försökte starta sin 10a och hade glömt sätta dit en glödplugg. Det snurrade lätt men tände inte. Men han hittade på söndagen felet som hindrat hans bil att gå hela säsongen, en bränsleslang kom i kläm när han satte på överdelen. Så nu blir det fart framöver. Nils B,s nya 5a Biggles slog till med 307 - banrekord och världssnabbast i klassen. Falk tog det lugnt med sin världsrekord 5 cc. RAV och körde in sin nya reservmotor. Ekstrand vann ensam i 1.5 och nye Stig Hagberg vann 2.5. Karl-Arne Karlsson fick bra snurr på sin 10a - 322 och Björn Larsons nya 10a gick bra - 310.
Nu är semestervila till VM i Jaroslavl 3 - 5 Aug., dit åker 5 Octanare och Odelius. Sen SM i Gävle 18 - 19 Aug.
Vä, Björn Larsson startar sin tia, som gick bra, medan Karl-Armne Karlsson horsar. Hö. Ekstrand startar sin 1.5 bil medans Falk skall horsa.
Nedan Björks nya 5a med egen NB 5 motor.
Nils Björk