SÅ HÄR GÅR DET TILL.

Nedan kan man se en bana (Sidney i Australien) med sin cirkulära betongring, som bilen kör runt på. I mitten centrumpålen där stållinan är fäst.

Nedan en typiska linbil med 10 cc. motor med karossöverdelen i kolfiber-komposit avtagen. I mitten motorn och avgaspipan ansluten och riktad bakåt. Motorerna behöver ha avgasröret ock vevaxeln pekande åt samma håll i motsats till de flesta modellflyg och RC-bil motorer. Så det finns inte så mycket motorer att få tag på. Framför motorn tanken och framhjulen. Under pipan bakhjulen och mellan de 2 bakhjulen vinkelväxellådan som överför kraften till bakhjulen från motorn. Bakom motorn sticker anslutningshandtaget för stållinan ut. Vi kör med glödstift och standardbränsle är en blandning av 80 % metanol och 20 % ricinolja.

Det finns fem klasser: 1.5 cc. - 2,5 cc. - 3,5 cc. - 5 cc. - 10 cc.

3,5 cc. är avsedd som en instegsklass med lite enklare bilar med raka drev och det finns en stor mängd jättevassa RC bilmotorer att tillgå och som inte behöver modifieras. Bakhjulsfjädring inte tillåten. Resulterar i platta bilar och där den aerodynamiska utformningen är den stora utmaningen. Nedan.

 

Detta är en bekväm hobby utan strapatser och med starka inslag av finmekanik. Det går tävlingar i Sverige och hela Europa sommarhalvåret nästan varje weekend.

Vill man prova på denna trevliga modellhobby rekommenderas att ta kontakt med en klubb och gå och titta på en tävling samt köpa en bättre beg. bil som förhoppningsvis klubben kan vaska fram. Detta är inte en masshobby som för 60 år sen och bilar går inte att köpa i hobbyaffärer. Förbund och klubbar har tyvärr inte kraften ta fram byggsatser. Men det tillverkas mycket fina saker av entusiaster över Europa även för försäljning.

Vid starten nedan skjuter man igång bilen med en käpp. Motorn börjar tända och accelererar upp mot toppfarten runt betongbanan. Bilen har bara en växel. Nedan en "padda" från en Old-timer körning i Örebro. Vi bevarar också gamla linbilar från 40-50 och 60 talen samt har träffar med dessa.

När bilen accelererat upp till hög fart kan man inte se den längre.

När så bilen verkar ha uppnått sin toppfart trycker man på knappen till tidtagningen med den elektroniska apparaturen. Farten för varje varv kan avläsas på displayen framför föraren. 8 varv mätes och sedan kan föraren dra i spaken under högerarmen och kvasten nere till höger fälls ned. Den slår till en avstängare på den framrusande bilen så att bränsletillförseln stängs av och bilen stannar. Utmaningen är att få ut 8 maximalt snabba varv. Normalt på en tävling har man 2 - 4 startförsök. Nedan Tallinnbanan med tak, vilket gör att man även kan köra i regn. Blöt bana blir omöjligt hal.