INSÄNDARE
------------------------------------------------------------------------------------------
2010 - 02 - 12 Ordförande
har ordet !
Som svar på Leif Persson:s inlägg gällande OPS-Cupen 5cc.
Vi skall inte ha någon ny 5cc klass som det verkar i inlägget. Tanken
är att vi då skall plocka ut dom bilarna som kör med OPS-motorer
ur den ordinarie resultatlistan och pränta ned dom på ett annat litet
A4-papper som rangordnar dom efter gjord hastighet. Svårare en så
är det inte. Administrativt är det inte något som helst arbete
med.
Anledningen är precis så som Leif P. oxå tror. Just det ! Att få ut fler bilar och mer folk på tävlingarna. Att många slutat tro på sina OPS-bilar är just det som Leif säger att Rossi-maffian lagt ned så otroligt mycket precision, arbete och kunnighet att dom kört ifrån OPS-folket. Det är nog lite sanning i att skulle Falk & Björk lagt ned lika mycket arbete på OPS-5orna så hade nog 300-strecket varit historia nu. Men nu är verkligheten en annan så då gäller det att nu damma av dom (ursäkta uttrycket) gamla OPS-bilarna så att det blir lite drag på våra tävlingar.
Jag tror att det här
är ett perfekt grepp att ta så att inte OPS-bilarna hamnar i någon
Junk-låda eller dyligt. Till pensionen eller old-timer status har dessa
bilar långt kvar.
Om det nu kan vara så
att tre-portars OPS-motorer är framtiden så kanske det t.o.m. byggs
en och annan ny OPS-femma vilket skulle vara kanon.
Om en tävlande med OPS-motor kommer trea efter två Nova-Rossi- bilar
så är han trea i den ordinarie 5:a -listan men etta i den s.k. OPS-listan.
Sluta att fundera nu. Vi
skall inte starta någon ny 5:a klass, endast föra upp OPS-resultaten
på en separat lista. Vi kör det här en säsong nu (2010)
så får vi se hur utfallet blir. Det är en stor respons ute
i stugorna nu.
Den historik som Leif P.
drog i inlägget är mycket läsvärt.Mera sånt !
M.V.H. Karl-Arne
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2010 -02 - 11 Insändare
från Leif Persson
OPS som ny 5 cc klass
Det finns tydligen ett
stort intresse för att alla gamla OPS 5 cc. bilar skall tävla som
en separat klass dock inom nuvarande 5 cc regler och 5 cc klass.
Anledningen tycks vara
att alla gamla 5 cc bilar skall dammas av och köras och fler skall komma
ut och köra. Det är väl OK Vi behöver folk på och
omkring våra banor så hjälper detta är det bara bra. Men
vad jag inte kan förstå är varför en Rossi skall vara 20
kilometer snabbare än vad en välpreparerad OPS. Ser man något
tillbalka (30 - 40 år) när OPS kom var det en revolution i sig, så
den borde kanske pensioneras. Men är detta hela sanningen ?
I mitten på 1970
talet fick jag tag i en Denneler 5 cc med OPS, ny, men jag tyckte inte om den,
gick inte bra så jag lyckades sälja denna till Åström,
han tyckte inte heller om den från början men redan året därpå
van han EM med skrället.
Senare på 70 talet fick jag tag i en ryss femma (OBS ej Doping) Någon
kompis till Tronjev hade byggt denna bil (För ungdomar Tronjev var rysk
5 cc stjärna) En OPS motor monterades in och två st. Super Tigre
X29 gjordes inordning som reservmotorer. Bilen gick utan problem, den var så
bra så den fick tillbringa några månader en vinter i Göteborg
där den mättes upp och kopierades av någon Jönsson. Jönsson
slutade och Jönssons bil hamnade hos Ray Pramberg.
1981 köpte jag temporärt
Prambergs bil och for till Minsk för Sovjetunionens första EM. Vad
skulle jag med två bilar till Jo vi hade ont om bilar så hustrun
Charlotte fick köra Prambergs bil. Dessa två 5 cc bilar gick ca 255
som bäst, världsrekordet låg på ca 261 Första körningen
gjorde Charlotte 262,4 km och jag 262,2 km det räckte till 4 och 5 plats.
Vann gjorde en bulgar på 267 km. På hemresan som gick via Valdemarsvik
köpte Ray tillbaka bilen, vi byte egentligen aldrig några pengar.
Denna bil slutade jag köra omkring 1995 Ett ständigt föryngrings
arbete pågick ständigt Lång slaglängd i motorn (Kärrman)
egenbyggd kullagrad trumma i aluminium egentillverkade aluminiumpipor 5 olika
karosser, nya tankar i massor. Botten, bränsleavstängare framhjul
och box var kvar från början. Sista starten gick den knakigt och
en noggrann kontroll visade två tydliga sprickor börjat löpa
i botten och den pensionerades. Sista resultatet 291 km i timmen med nuvarande
regler.
Om jag tar fram denna bil idag skall jag alltså kunna köra 291 + 20 km med en Rossi dvs. 311 km/h och det tror jag inte på. Inte med en box med växel 1.76 (80 mm hjul) taskig stötdämpare fram ingen dämpning bak, endast en fjädring på ca 3 mm i boxen beroende på att boxen vändes 180° för bättre rotationsriktning på sent 70 tal för att få bättre grep (Kärrman igen).
Jag skaffade en FTL 5 cc
bil, likadan motor gjordes i ordning och sedan kördes det en del, när
jag passerade 293 såldes bilen till Lennart Helander som i sin andra start
med bilen gjorde 294 någonting och satte nytt rekord. Denna bil kutar
fortfarande runt i Sverige men inte med dessa hastigheter.
Jag tror inte Falk och
Björks fina resultat enbart är en frukt av vända dyra Rossi motorer.
Tvärtom, de hade kört mycket fortare med OPS ( här sticker vi
ut hakan ordentligt) De har båda två tillverkat nya bilar med en
betydligt bättre design än vad jag (vi ) hade samt ett mycke bättre
verkstads tekniskt arbete. Man har stenhårt provat och testat, komp, tider,
piplängder stift, slutrör, allt, dessutom noggrant och planerat. Det
ger resultat.
Dessa gentlemän har
inte hittat någon liten del som inte är värd och diskutera och
att prova. Allt har betydelse för helheten.
Ibland tycker jag om att
leka med siffror. Det kan vara ganska intressant. 1994 var jag i Hannover, körde
10 och blev 4 i denna tävling, Segraren vann på 325,1, Jag körde
324,2 och mellan oss var det alltså ytterligare 2 bilar. Surt åkte
jag hem och gjorde en jämförelse. Jag förutsatte att alla de
första 4 bilarna körde på samma växel och samma hjuldiameter
och det gav följande resultat, segraren körde 500 meter, jag körde
500,14 meter Jag körde på 26750 varv/min segraren körde på
26850 varv Det är ju en stor differens 150 varv/min på en motor som
gör närmre 27000 varv, jättedifferens men jag resonerad så
att vi kör inte i någon minut och räknade man vidare fann jag
att jag samt plats 2 och 3 hade lika många effektiva motorvarv på
själva tidtagningen. Plats 1 hans motor hade producerat ett varv mer.
Ovanstående kan man
hålla i minnet vid utvecklingen av sin motor och bil, lite här och
lite där samt mycket test och träning ger resultat. Nu börjar
jag fundera skall vi verkligen ha en ny 5 klass, varför inte träna
och utveckla.
Tre ports OPS motorer,
det är framtiden.
Med vänlig hälsning. Leif Persson.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hisings Backa 2009-10-02
Hej
Angående insändare
från Leif Persson beträffande material i handtag samt om mätgubbar
Bra att du tar upp frågan.
Kravet på material i handtag med skruv etc står i FEMA reglementet.
Jag kan bara instämma i vikten av att läsa reglementet och att bygga
bilen därefter. Det är väldigt svårt att vid en besiktning
avgöra vad det är för material i handtag och skruvar
Man måste utgå ifrån att bilarna byggs efter reglementet.
Varje år måste förardeklarationen FEMA # 8,2 fyllas i och skickas
in till FEMA vilket då bekräftar att föraren har läst och
förstått gällande reglemente. Alltså kan man då
anta att bilen är OK och att föraren efterlever reglerna.
Detta är som jag vid flera tillfällen påpekat mycket viktigt
då det är en ansvarsfråga, Vid en olycka kan det bli diskussioner
och då är det viktigt, om det skulle uppstå en försäkrings
och ansvarsfråga för tävlingsledningen, att kunna påvisa
att gällande regler är uppfyllda.
Jag vet att det kan vara
svårt att förstå Tyska och därmed tolka översätta
reglerna men det går, om det finns tveksamheter, att ställa frågor
till mig eller via SMRU hemsida.
Det pågår ett arbete med att översätta reglerna till Engelska
men tyvärr vet jag idag inte när det är färdigt. Det är
på G säger berörda.
Här kan vi hjälpas åt att få press på FEMA genom att skriva motioner på det som ni tycker borde ändras. Visserligen kan det vara trögt att få saker att hända men det är bättre att agera än att vara passiv.
Själv har jag ju som
ni vet skrivit om den i mitt tycke felaktiga nya regeln om sporren som skall
träda i kraft 2013. Alltså ta fram reglerna och läs dem nu fram
och baklänges samt kolla era bilar under den nu stundande viloperioden.
Och - kom igen med förslag och synpunkter på reglerna.
PS #1
Ni som är tveksamma över vad ni har för material i handtag och
skruv utnyttja nu tiden till nästa säsong och byt till rätt material
DS
PS # 2
Vid den tekniska kontrollen på EM 2009 var det ett mycket bra resultat
med endast några få alvarliga anmärkningar. De flesta avvikelserna
var för kort avstängare och för liten storlek på id numret
DS
Leif Linden
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2009-09-23
TITAN
Jag sitter på jobb och går igenom en del materialcertifikat enligt
EN 10204 3.1.b Ett material som vi använt i en aktuell leverans
är Titan Grade 2
Titan Grade 2 är det titan material som i huvudsak används inom industrin
för tryckbärande kärl mm och är den Titan kvalité
som är vanligast.
Mycket Titan kommer i dag från China och Japan, men alla dessa material
är tillverkade enligt amerikansk standard, ASTM E8
Det som slår mig när jag ser materialprovningen är vilka stora
skillnader det är mellan övre och undre hållfasthetsdata på
Titan enligt normerna. Brottgräns, min. 345 n/mm©˜, flytgräns
min. 275 n/mm©˜ är normvärdena för Titan Grade 2
Det material som vi använt har enligt den provningen som gjorts en brott
gräns på 500 N/mm©˜ och en flytgräns på 345 N/mm©˜
Ovanstående värde är långt under vad FEMAs reglemente
säger om handtagsmaterial.och ändå finns det en del bilar som
besiktigas vid olika EM även det senaste i Örebro (tror jag) med titan
handtag.
Titan används i dag inom industrin i på grund av sina korrosionsegenskaper,
speciellt när det gäller bräckt havsvatten med en temperatur
över 30-40°C. T.ex. kondensorer och kylare för olika kraftverk
där man kyler med havsvatten.
Används även mycket för s.k. avsaltningsanläggningar där
man tillverkar dricksvatten från sjövatten, U båtar och oljeplattformar.
Som handtagsmaterial är det definitift livsfarligt. OK bilens vikt minskar
och därmed även påfrestningen.
Vad säger våra regeltolkare och tekniska sekreterare om detta material.
Med vänlig hälsning. Leif Persson.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vellinge 2009-08-26
Nu är det snart en
månads sedan EM 2009 avhölls i Örebro.
Jag skulle gärna vilja
kommentera följande;
Under 1970, 80 & 90
talet körde jag en bit över 20 EM Det ger ett vist perspektiv. Det
är så mycket som skall klaffa för att allt skall bli perfekt.
Med perfekt menar jag i huvudsak de förutsättningar som gäller
själva tävlandet med allt runt omkring.
Detta var en perfekt tävling,
jag skulle vilja säga att det var det bästa EM jag varit på.
Rättvisa förhållande på banan hela tiden, ingen som behövde
halka omkring på slirig bana.
Linorna fungerade utan
diskussioner.
Tidtagningen höll
måttet, korrekta tider, ingen start blev utan tid såvida inte den
tävlande klantade till det själv, ingen lyckades med att trycka på
fel knapp.
Resultatgivning från
sekretariatets speaker på tre språk direkt efter varje körning,
service.
Bilarna stannade när
dom skulle trots FEMAs klåfingrighet att automat kvast skulle användas
enligt beslut dagen innan tävlingen Den bil som inte stannades med hjälp
av automat kvasten stannade inte även med manuell kvast.
Invägning kontroll
och tankning utan missöde och inga upprörda diskussioner trots att
mättgubbarna var i relation till vad jag upplevt tidigare ganska petiga,
skruvlängd i handtag och sådant. Men OK vi har ett reglemente så
varför inte följa detta.
Resultatlister snabbt ut
efter varje heat, samt ett litet blad till varje förare med ett antal varvtider.
Alla kunde välja vad
man ville äta och dricka under tävlingen, smart lösning med ett
catering företag, samt ett fik nere vid banan.
Jag gick omkring och tjuvlyssnade,
ingen kritik eller negativa kommentarer kunde uppfattas vilket är ett fantastiskt
betyg då denna sport alltid varit begåvad med ett antal mer eller
mindre proffskverulanter och paragrafryttare.
En negativ kommentar, två
äldre damer från Hannover tyckte kaffet var för starkt. (gudskelov)
Tävlandet med resultat
och prestationer får någon annan ta.
Leif Persson
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2009-04-19
Hej
Orpheus har varit ett mycket intressant och stimulerande projekt att följa.
En stor eloge till Nils Björk som på detta förstklassiga sätt
underhållit oss "latmaskar" som bara drömmer om stordåd
men inte kommer till skott.
Hoppas vi får ta del av lite resultat också.
Hälsningar från en som var med och körde fotogenspruta på
-70 talet.
Anders Ydergård i Göteborg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2008 - 12 - 02
Hej!
Jag skriver för att få reda på om det finns några tidigare
medlemmar kvar från GMRK i Göteborg. Leif Lindén har försökt
få svar på sin Insändare 2005-12-07 som fortfarande finns kvar
under den rubriken.
Jag vill i så fall att ni skriver direkt till mig så att jag kan
få en uppfattning om hur stort intresse det finns för en nystart
av den här Modell Racer Klubben i Göteborg?
Bilbanan vid Vattenverket i Alelyckan finns kvar men måste rustas upp
något för att kunna användas sedan 2005 då intresset för
denna upphörde! Det kan bli aktuellt med en försiktig början
med testkörningar och förberedelser inför tävlingar på
andra platser i Sverige såsom Örebro och Gävle som har en fungerande
bilbana och fortfarande har full aktivitet inom modellracing!
Mitt bidrag som upprop blir också intressant för den tidigare insända
frågan om aktiviteten av modellracing i Göteborg från Anders
Dahrenberg 2008-07-09.
Jag har personlig kontakt med den person som ansvarar för området
där bilbanan befinner sig. Vi är goda vänner sedan 40 år
tillbaka! Han har lovat att det inte finns något hinder för användandet
av denna bilbana i begränsad omfattning till att börja med.
Hälsningar!
Lars Lundvik
Topasgatan 49
42148 Västra Frölunda
Tel. 031-7097624
E-post: lundvik@yahoo.com
Komplement från redaktören: Fick låna ett gammalt nummer av Hobby av Håkan Ehn där en artikel om linbilssäsongen 1964 belyser detta från flera håll .
I Göteborg tog man fram byggsatser till bilar, vilket förstås var grunden till att det där gick framåt. Nu finns inte mycket motorer som passar oss och ingen gör bilar längre. Ochså är dagens pipbilar så komplicerade och svåra att köra att många går över till oldtimers - vilka är enkla och lättkörda ( har ingen pipa ). Skall man i dag börja köra får man köpa en beg. bil - och dem är det ont om. Vi har dock en enklare klass 3 med raka drev och till vilken det finns fantastiska motorer färdiga att köpa.
Nedan rekorden från 1964
Nedan en typisk linbil 196-talet. Ingen fjädring - ingen pipa - enkla raka grejor som var lättkörda.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2008 - 07 - 09
Hej på Er,
Jag skriver detta för att min pappa Paul Dahrenberg var medlem i GMRK under
många år efter andra världskriget.
Vore kul att ta med min son och se vad farfar höll på med = Tränar/tävlar
Ni i Göteborg? Jag och Pappa var på Säve ring finns den kvar?
Kommer ihåg några namn; Jan Öberg och en Per-Anders,
också vad det en kille i Grimmered i Göteborg som vi umgicks
med jättemycke, han hade en hel vägg hemma med sk. oldtimers och rena
spjut. Kommer inte på namnet men han spela gitarr och hade därför
långa naglar på höger hand... (tänk vad man minns från
man var liten)
Kan det finnas gamla bilder från 40-50-60-talet där kanske Paul Dahrenberg
är med?
Har förresten en låda i förrådet med bildelar men bilarna
vet jag att "gitarristen" i Grimmered som jag glömt namnet på
fick låna för fixa med under 70talet ngn gång, SYND... vore
mycket kul att ha dem nu. Kanske t.o.m. köra dem.
Ha det gott!
Anders Dahrenberg
Komentar Red. Det byggdes en ny bana vid vattenverket, Alelyckan på 80-talet - Lärje ring. Den finns nog kvar. Se bild på hemsidan under banor. Men klubben gav upp för några år sedan - veterligt körs där inte längre. Klubben sysslar nu huvudsakligen med att samla på old-timer linbilar. Kontaktperson Leif Linden mail: llinden@flowserve.com
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2006.11.28.
Hejsan.
Jag är en teknikintresserad
"stolle" i mina bästa år (mitt emellan 40 och 50).
Det var verkligen trevligt att hitta SMRU:s hemsida.
Jag skulle tro att det var någon gång i början av 70-talet
som det var ett reportage om
linstyrda i Teknikens Värld (eller möjligen Teknik För Alla??).
Jag blev mycket
imponerad av vad de små bilarna kunde åstadkomma.
Tyvärr bor jag långt ifrån någon bana, så det blev
aldrig tillfälle att se bilarna i verkligheten.
Åren gick och nyfikenheten förpassades in i de bakre regionerna i
skallen.
För ett tag sedan fick jag se en häftig film på internet. Det
var en radiostyrd racerbåt som
gick ohyggligt snabbt. Då drog jag mig till minnes de här små
bilarna.
Mycket riktigt. Efter en stunds letande så hittade jag en liten videosnutt,
och det visade sig
vara värre än jag kunnat ana. Bilarna går sanslöst snabbt
och är ju dessutom ganska "enkelt"
uppbyggda.
Min sambos son, som är mycket motorintresserad, hoppade jämfota:
- En sån SKA jag ha!!!!!
Det vore verkligen roligt att i alla fall få se dessa fantastiska maskiner
i verkligheten, så
en resa till en tävling blir nog tvunget efter vintern.
Men om man ändå skall åka en bit för att kolla på
detta så kanske det vore kul att ha någon
egen liten bil med sig. Tyvärr så är det stor brist på
både tid och pengar för att knåpa ihop en bil.
Min "huvudhobby", amatörradio, slukar alla resurser (Jag konstruerar
och bygger all sändar-
och mottagarutrustning själv).
Frågan är om det finns något skrot man kunde köpa som
går att iordningställa till en bil som
i alla fall rör sig framåt? Jag saknar varken mekaniska kunskaper
eller maskinpark för att
reparera och tillverka delar.
Så, kan det finnas gamla dumpade eller kraschade grejor som man kan sätta
tänderna i för
att kunna vara med? Någon måste ju komma sist, hi hi.
Er hemsida dammsuges med jämna mellanrum. Det är verkligen snygga
byggen som ni åstadkommer.
MVH
Anders Karlsson, Anderstorp
http://www.sm7tjc.com
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2006-11-09
INLÄGG INFÖR NYA
DIESELKLASSEN FRÅN BOSSE GARDH
Våra bilar i speedklasserna liknar ju mer torpeder än bilar numera,
så varför inte utnyttja en ny 2.5cc dieselklass för att göra
dom mer skalalika som dom var för 50 år sedan. Drivhjulet (hjulen)
på vevaxeln gör ju att hjulen automatiskt hamnar utanför
karossen.
Hur får man då enkelt fram en snygg skalakaross? Ett sätt är
att utnyttja leksaksindustrin. Italienska
BURAGO t ex har mycket snygga karosser i vitmetall på sina bilar i skala
1:18, och de finns att köpa
i välsorterade leksaksbutiker för ett par hundralappar. Deras serie
av 30-talsracers har rätt storlek på hjulen,
50mm, det passar våra behov. Jag har här valt en Alfa Romeo 1934.
Mina bilder visar hur man enkelt flyttar över karossen från underredet
till en enkel platta av 3mm aluminiumplåt, där motor och framaxel
mm monterats. Lätt som en plätt.
Drivdäcken kommer från en ishockeypuck, som lätt svarvas till
önskad form. Jag återkommer med ritning
om så önskas, sedan jag testkört dom.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2006-10-26
Hallå Redaktören !
Initiativet att få
tillstånd en enkel modellbil som är lätt att bygga och inte
kostar skjortan är jag med på. Trots alla mina år som bilbyggare
och förare så hänger jag inte med varken tekniskt eller ekonomiskt.
En uppförstorad och lite snabbare konstruktion av föreslagen modell
tror jag på.
Jag tror också på
att dela övriga klasser i A och B del.Då kan vi tävla under
lite jämnare förhållanden. Detta skulle göra att OPS och
PICCO motorerna kunde köras än några år. Det finns ju
en hel del körbara bilar som inte skulle hamna i bokhyllan. Jag tror att
intresset måste stimuleras så att inte sporten dör ! Banorna
finns ju så länge vi gamla gubbar orkar hålla dem i stånd.
Om jag kan hjälpa
till att ta fram underlag till en ny klass, så gör jag det gärna.
Detta är en insändare och svar på Din inlaga.
Ullersätter den 26
oktober 2006 .
Åke Ekstrand
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2006-10-20.
Se förra insändaren från mars. Ingen, absolut ingen hörde av sig om byggsats till 3.5 bil. Intresset är alltså noll, varför detta projekt är nedlagt. Kanske fortfarande är det bästa att köpa en beg. bil till salu om man vill börja med linbilar eller byta klass.
Utvecklingen har väl nu gått så långt att man kan säga att det är mycket svårt att få fart på en modern pipmotor. Tyvärr är det nog också så att Octan pojkarna, som är världsledande just nu, börjar bli för för bra för Sverige. En del tycker det är hopplöst att hänga med och tappar sugen. Men det finns intresse här och var för att pula med och köra någon kul bil som inte kräver så mycket tid och pengar och som är lättbyggd. Vad är det då som är tveklöst lättbyggdast - jo en bil a la SMRU racern.
Det behövs en diesel motor - twin-shaft eller singel-shaft, en botten ( kan vara plåtbit), fyra hjul, lite pianotråd, en tank, avstängare, handtag och en överdel av trä. En sån kan alla utan svarvar och fräsar åstadkomma och utan stor arbetsinsats. Och det står redan mycket sånt på hyllorna runt Sverige. Tror PAW fortfarande tillverkar dieslar. I Ukraina finns riktigt fina 2.5 twin-shaft motorer - se 9 Aug. Bottnar har både Helander och Odelius.
Så Red. föreslår vi återupplivar en SMRU klass : 2.5 cc, direktdrift på ett eller två hjul och sedan FEMAS generella regler.
Denna klass kommer att köras på Octan - Casters vårtävling Brommakannan maj 2007.
Hemsidan. Red. hade anledning att bläddra i gamla nr. av SMRU bladet, och slogs av att flera personer medverkade och det gjorde tidningen mera livfull än denna hemsida, vilken görs av Red. med begränsad tidsinsats.. Det blir lite tråkigt. Så om medlemmarna vill ha en roligare hemsida, skicka in bidrag. Gärna något positivt, nån bild av en bil eller nya projektet eller så.
Nils Björk.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
2006-03-25.
I Octan i Stockholm har vi börjat diskutera att producera en byggsats till en linbil. Märkbart är att landets bilbestånd börjar bli gammalt, slitet och inte riktigt konkurrenskraftigt. När det kommer nya och vill börja köra har vi inte någon bil att erbjuda. Inte så många har resurser att bygga en bil. Men det har vi i Stockholm. Vad ska vi då satsa på ? Troligtvis något till en existerande klass. Enda klassen där det är lätt att få tag i färdiga motorer är 3.5 cc. FEMA. Att hålla på att vända Novarossi motorer till 3.5 WMCR eller 5 cc. är ett förfärligt jobb, det blir svårt att hinna med i större upplagor.
Så vi funderar på att göra en batch byggsatser till en FEMA 3.5 bil. Gjuten botten, gjuten motorbock, överdel kolfiber till Novarossi motor. Det här är inte några lönsamma grejor, får räknas som tidsödande ideell verksamhet, som vi inte gärna gör i onödan. Torde bli avsevärt billigare än 25 000 Sek, som en ny vinkelväxelbil i dag kostar.
Finns något intresse i landet ? utomlands finns.
Nils Björk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
2005 - 12 - 07.
Hej På Er.
Mycket tråkigt att höra att även Gävlebanan nu är hotad. Tyvärr har vi inte mycket att sätta emot, eller? Vi har ju från och till pratat om hur verksamheten skall finansieras och de avgifter som vi idag tagit ut har inte riktigt räckt till i Göteborg. Vi kanske måste göra något över gränserna = gemensam pott.
När vi flyttade banan till Lärje så var vi tvungna att söka byggnadslov och sedan hamnade vi i Rullorna. Vi fick både org.nummer och nöjet att betala arrende ( som ju alltid höjs varje år oavsett ) samt att vi varje år måste deklarera och skicka in årsredovisning till skattemyndigheten
Hade vi haft undomsverksamhet så hade det kanske funnits en liten chans. Vi undersökte den möjligheten men det kom en massa papper som skulle fyllas i med personnummer på de unga samt veckorapport från aktiviteter. Alltså kräver det en stor organisation samt många intresserade ungdomar. Alltså ingen väg att gå.
Kanske går det nu att starta ett vuxendagis för seniorer.
Läget just nu i Göteborg är den, att VA verket kanske inte behöver all mark för sin verksamhet. Fastighetskontoret vill tydligen ha -bra- betalt för marken och nu backar man alltså och då kanske vi i vart fall kan träna till våren. Om att ifall VA verket nu inte tar marken kanske vi får ligga kvar, men vad blir månne kostnaden. Vi betalade ca 4:- m2 året för marken 1.200 m2 nästan 5.000:- , sedan kommer ansvarsförsäkring ca 1.700:- + reparationer , bränsle, priser och övrig drift .
Finns det intresse, i landet, att i så fall stödja verksamheten på något sätt?
MVH
Leif Lindén
phone +46 (0) 31 588680
Mobile +46 (0) 705 588681
Fax +46 (0) 31 588689
e-mail: llinden@flowserve.com
-------------------------------------------------------------------