KAPFENHARDT PINGSTEN 2006.

-------------------------------------------------------

Resultat se speedmodelcar.

MATS BÖHLIN VANN 10 CC. MED 336 KM/H. BANREKORD OCH SVENSKT REKORD.

JOHAN CLASON KOM TREA I 10 CC.

FALKS SPLITTERNYA NOVAROSSI FEMMA GICK BRA - FYRA.

Fyra Stockholmare var de enda från Sverige som åkte ned till vårens stortävling. Pensionärer som inte har bråttom bilar de 170 milen på två lugna dagar med stopp på Hotell Seeblick i Reinfelt vid Lubeck. En extra lockelse 10 meter bort är en grekisk restaurant med sjöutsikt och fantastisk mat. Kapfenhardt är sig alltid likt och den vackraste bantrakten tycker red. Här finns inte bara linbilsfest, utan också mysiga hotell med god mat, vackra dalar med skog, fågelsång och promenadstigar, hjortar i hagen. Vi bor alltid en bit bort i Langenbrand på Gruner Baum, som har bästa maten. På torsdagkvällen efter ankomst blev det Pfeffersteak Madagaskar, den som inte ätit en sån, har levt förgäves.

Fredag träning, vi hade nya bilar och behövde köra in och ställa in. Kallt och mulet, byn omdöptes för dagen till Kaltenhardt. Falks nya bil hade gjort en körning före och blivit omarbetad en del, den gjorde omgående över 290 men var ovillig komma in på pipan. Alla kom och glodde på konsthantverket, 50 års erfarenhet med modern teknik, alla särskilt Picco sade halleluja i korus. Mats och Johan hade en hel del problem som löstes under dagen. Mats är bättre än någon annan att träna in bil - motor, när vanligt folk har gjort två testrepor och börjar flåsa, har Mats gjort 6 och gafflat in inställningarna. Red,s träning var enormt lyckad, den nya systerbilen till Mats bil gick sönder på tre ställen och var oreparerbar. Det finns inte något snabbare och bättre sätt att hitta barnsjukdomarna än att resa riktigt långt bort och tävla. Falks bil och Mats KmanB bilar har stötdämparfjädring fram och bak och hade väldigt fin väghållning på den något oljämna banan.

Ovan vä. Picco, Falk, Duran, det finns nog ingen annan teknik sport med så god stämmning som linbilar, man diskuterar ny teknik och redovisar öppet nya påfund.

Ovan hö. Det blir mycket hotellrumsmecka, Mats B. och Johan C.

Ovan vä. Picco har gjort en ny tia-motor med förstärkt vevhus och mässing och kisel-alumin foder med novarossi portning.

Ovan hö. Lyon-bon Kraznai har vänt en Novarossi treports 2.5 cc. Enkel och smart lösning, han behåller övre cylinderdelen och drar de 4 toppskruvarna ända ned till en ny al. undre vevhushalva, där han behållit original vevaxel med en plugg i hålet. Åsså gjort en Zimmerman.

Röd semiskala Maserati 250 F 1 från c:a 1955 kunde beskådas i depån. Fantastiskt skön, kaross handknackad av 0.8 mm. stålplåt i 9 olika bitar samt med en fungerande fyrcylindrig Ungersk motor. Rör-ram. Kan köras, med kardan, vinkelväxel och fjädring fram.

Ovan till hö. Peter Richers senaste projekt, chassit till en fantasibil med synliga hjul. Motor OS 20 cc. fyrtakt med kompressor. Huj.

Ovan vä. Falk demonstrerar en av väldigt många finesser i nya femman - RAV. Under tävlingen hörde vi att Priit Höjer kört 307,8 km/h i Tallinn med Falkvänd Novarossi.

Ovan hö. Det gick bra för di Svenske, etta och trea i 10 cc. Picko,s nya motor gick jättefint, 334, men det räckte ändå inte mot Mats inställningar och väghållning. Sen rasade Mats avstängare.

Ovan. Tre glada Svenskar. De tänker antagligen redan på kvällens biffar på Gruner Baum, nedan. Nybörjaren Johan till hö. har en urgammal LH mk2 bil med glapp och primitiv fjädring. Den går ändå lika fort som Mats nya - på släta banor.

Å sen åkte vi hem för att reparera skrotet. Nils Björk.