KLUBBMEDDELANDEN
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
2010 - 08 - 11
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2010 - 08 - 07
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
4 Feb. 2010. Från Tekn. Sekr. Leif Llinden :
Hej och god race på det nya året.
# 1 Nybyggen och även
bilbyten skall registreras på form 8.1
Skicka 2 ex tack.
# 2 Förardeklarationen
8,2 dvs att bilen uppfyller gällande regler och att föraren rättar
sig efter gällande regler vid tävling och träning.
OBS att licensen skall vara betalad i tid.
Vänligen samla ihop deklarationerna klubbvis och skicka i 2 ex till undertecknad i början av februari.Som jag tidigare skrev i min insändare 10/10 2009 så gäller att se över material i handtag, kolla skruvlängder / kvalité, längden på avstängaren etc. Det var som sagt en genomgående avvikelse med för korta armar på avstängare och några för korta handtag skruv. Tydligen var det några över viktare också .Onödigt, då det anmodades redan innan EM att kolla bilarna map överensstämmelse med reglerna Kolla även noggrant efter sprickbildningar. Jag har noterat att det var några box förra året som fick pensioneras pga av sprickor. De aktuella boxarna har skarpa hörn i botten av pinjong lagringen och det är då inte frågan om utan när det blir sprickbildning. Risken finns att boxen delar sig vilket inte är så roligt om det sker under full speed- det blir då ganska rörigt inuti bilen kan jag tro Vem vill ha en fälg i pannan?
Hör gärna av
er om ni har funderingar eller frågor
Hälsningar Leif Lindén
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Motion till SMRU:s Årsmöte
8/5 2010 från Gävle :
GMBK ansöker härmed
sponsring av SMRU (5000:- enligt årsmötesbeslut 2008-5-17) för
genomförande av SVERIGES GRAND PRIX OCH GRAND SLAM
Björn Larsson
Kontaktman GMBK
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4 Feb. 2010. Motion
till FEMA från Tekn. Sekr. Leif Linden att tagas upp vid SMRU s årsmöte
8 Maj.
Dags för den årliga
övningen med licenser och förardeklarationer till FEMA
Dvs formulär 8,1 och 8.2 som finns i FEMA´s reglemente, Kan laddas
ned från nätet eller kontakta undertecknad så kan jag maila
filen.
Motioner till FEMA
Jag vill att följande punkter behandlas vid SMRU´s årsmöte
för fvb till FEMA
# 1 Har läst att det finns en risk att man kommer att minska vikten i 10cc
klassen med 100 gr, Jag tycker att detta är mindre bra och ett steg tillbaka
rent säkerhetsmässigt. Ven minns inte problemen innan vikterna ökades.
En del bilar var som tunna äggskal på sina ställen.
// 2.1 mm lina klarar drygt 362 km/ h // # 2 Sporren. Den nya regeln som skall
träda i kraft 2013 verkar inte vara genomtänkt.
Den skall integreras i botten eller i karossen och det står vidare att
den inte får skruvas fast !!!
HELA bilen består ju av en massa ihop skruvade detaljer. Exv jämför
vissa pipfastsättningar, tankfästen, batterier, vikter etc
Alltså : Om man gjuter en förlängning av botten så måste
man väl skruva fast hårdmetallen på något sätt i
den samma. Den måste väl kunna bytas. Nästa som är helt
fel och det är att sätta den i karossen. Karossen sitter ofta med
3- 4 skruv och karossen för örigt är ju inte stark i den riktning
som blir vid överslag Såg en olycka där horsaren
fastnade med foten i linan och det ryck som då blev böjde handtaget
och karossen var inte i bästa kondition. Kunde lika gärna slagit runt
och då kan det bli andra scenarier.
Förlag . Sporren skall tillverkas av typ silverstål eller platt stål.
Infästningen i botten skall göras så att den bockas så
lite som möjligt. Om typ silverstål användes så bör
man borra in fästet i sådan vinkel att måttet min 150 mm inträffar
utan bockning.
// Att sporrar av gått av kan i många fall bero på att den
borrats in i botten vertikalt och sedan tvärt bockats.//
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4 Nov. 2009.
Gövle kör hårt och laddar inför GP och GS tävlingen nästa år. Nytt tak är nu lagt i höstrusket på tidtagarhuset.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
19 okt 2009.
Ordföranden har ordet.
Jaha då har väl säsongen ebbat ut sånär som på
"Lucia-racet" i Kapfenhardt i December.
Hur Lucia-racet har hamnat där undrar jag mycket över. Jag trodde
att det var en nordisk
kulinarisk tillställning. Är det någon som vet bakgrunden om
detta så hör av er.
Nu när våra två "Globertrotters" Falk och Björk
har återkommit välbehållna från Lyon så
sänker sig höstmörkret sakta över oss så att kan sittandes
på kammaren och slipa och
trimma inför 2010 och fortsätta visa att svensk modellracing står
sig bra.
För att återgå till GP:t i Lyon så står det ju
klart att Jonte Falk är den obestridde kungen
2009 i 5cc-klassen men Nisse hänger i hasorna på kungen.
Dock skall vi inte glömma Helges resultat som oxå ligger i topp i
5cc.
När det gäller "König-klasse" 10cc så knep ju
Mats det EM-guldet med en noslängd före
Picco vilket bevisar att när det gäller så vässar Böhlin
armbågarna. Snyggt jobbat !
Om vi blickar snabbt tillbaka på 2009 så finns det flera glädjande
händelser utanför
resultattavlan. Då tänker jag på Gävle Modellbilklubb
som har fått en rejäl nytändning må
jag säga. Bl.a. återkommande förare som bygger och handlar upp
sig med bra prylar.
Den andra glädjande verksamheten är Göteborgsmaffian som har
satt fyr på stubintråden,
så 2010 smäller det väl till hoppas vi. Vi får väl
hoppas att Fredrik Colliander hänger på
Stellan Ekström och Leif (GW) Lindén när dom nu satsar på
en rejäl återkomst. Det hurrar vi för.
Själv så håller
jag på i pojkrummet (modellverkstaden) och försöker frilägga
lite golvytor
så att man kan gå där normalt. Håller på med ett
par byggen (10cc) på Zettis-bottnar.
Så tills vidare! Back to work-bench !
Karl-Arne
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2009-04-19
Nya bilnummer har kommit från Leif Linden och Lembit Vaher.
Here are FEMA numbers for
the new Swedish cars:
1. Class 1 car of Vilhelm Kjell-Erik Odelius: 1339;
2. Class 5 car of Nils Björk: 1340;
3. Class 4 car of Ulf Ek: 1341;
4. Class 5 car RQ98-3 of Karl-Arne Karlsson: 1345;
5. Class 5 car RQ98-4 of Karl-Arne Karlsson: 1346.
I have not received application form from Hakan Ehn.
Best regards, Lembit Vaher
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2009-02-28
Hej På Er.
Bifogar ett svar från Lembit ang mina tidigare ställda frågor
betr sporren och regler Old Timers.
Som Ni ser så kommer frågan upp på EM. Jag tycker det är
viktigt att reglerna är tydliga.
Nils är det inte läge att skicka ut frågan via SMRU
för beredning ?
Angående Oldies så tror jag att vi snabbt måste ta tag i frågan.
Jag har hört att det finns de som inte vill köra pga att man inte
kan enas om vilken lina som skall användas, och det är ju helt fel.
Kan vi inte bilda en grupp som sätter ihop några enkla regler ??
Jag tror att LOJ kan bidra !
Jag är lite oroad
över att man tar saker för lätt och givna beträffande ansvar
etc. Jag har pratat med GMRK´s försäkringsbolag och det är
helt klart att en olycka kan bli mycket förödande för en arraggerande
klubb / tävlingsledare / förare. Se tidigare meddelande
Vad säger Ni ??
Hör av Er. Hälsningar Leif Lindén.
---------------------------------------------
Hisings Backa 2009-02-16
Dear Lembit
Please find enclosed Formular
for Fahrerdeklaration and request for new licences.
I also like to go back
to the questions I wrote to You for some time ago about Tail skid sporn
and rules for Old timer.
Para § 2.8 Sporn
What is the meaning of this new rules and how shall it be executed? Is it to
prevent that the tail is falling off ? This may happen if the construction is
wrong. I have seen that in some cars that the tail is mounted in the car with
a sharp angle and thus if the tail is made of piano wire the wire is bended
to sharp. If this construction is correct there is no need for a bend provided
that the hole is drilled in a correct angle to meet the right position
ie 150 mm from rear wheel.
Some cars having the tail
integrated in the bodywork and this is according to my opinion not safe because
the fact that the bodywork is not strong enough to take an sudden impact
torque if the car is to tip over. Body work are normally screwed on to the bottom
pan with 3-4 screws and also the fact that the screws is located in the lower
part of body work and in some cases only having a few mm material from lower
part. Conclusion is that this solution can not meet the new rules due to the
fact that the body work is screwed to the bottom pan.
Generally many parts are
screwed in a model car also critical ones ie bridle, body work, exhaust pipe
support etc
Also I must ask You to
consider to precise the function of the tail ?
I think in any cases You
must complete the rules :
Max possible elevating angle of the car, or max distance between tail skid hard
metal when rear wheel / gear box spring / is in bottom position.
Old Timers. OT
Have You consider to write
some supplementary rules for OT.
I propose that OT drivers also must sign Fahrerdeklaration to ensure that they
fulfil the rules. OT must also meet basic rules with regards to dimension of
cables vs max speed for the OT in each class etc. ( Old results for records
shall be used )
Also that OT must not be allowed to be provided with a modern engine etcBest
Regards
Leif Lindén
---------------------------------------------
Hello Leif,
I received your letter. Thank you! Questions:
1. Will all the persons who signed the deklaration also pay the driver`s fee
of FEMA? If not then I need the information about the persons, who will do it.
About that I have to inform our treasurer Peter Arlautzki.
2. The class 4 car of Ulf Ek with FEMA nr.1232 already has got the issued
passport. Has he lost it? Then he has to pay the penalty for 5 Euros and then
he will get a new one. Or is there some other reason to apply for the new passport?
3. All questions conserning tail skid could be discussed in Örebro during
EC, when all responsible persons are there.
4. Old Timer itself has very large meaning. When the FEMA rules could
not be used, then the responsobility of decisions about following the security will
leave to the race manager. Generally FEMA is responsible about the persons,
who will sign the deklaration and pay the annual driver`s fee even if they drive
Oldies. All other partcipants remain with their risks to the race
organizers.
Best regards,
Lembit Vaher
-------------------------------------
Hej
Jag har funderat över hur man på rätt sätt skall dimensionera
linorna. Jag har ett förslag som jag vill att klubbarna diskuterar.
För att bibehålla referenser till tidigare resultat så bör
lindiameter i princip väljas efter snabbaste körning med en oldtimer
- utan pipa.
Tittar man i gamla meddelanden 1976 finns det en lista som visar utvecklingen
i de olika klasserna
1.5
cc.
|
2.5
cc.
|
5
cc.
|
10
cc.
|
|
1971
|
185
|
215
|
223
|
253
|
1972
|
185
|
216
|
234
|
262
|
1973
|
197
|
233
|
256
|
269
|
Linor enligt § 11.10
0,6 / 203 0,8 / 219 1,0 / 234 1,2 / 227
0,7 / 236 0,9 / 245 1,1 / 256 1,3 / 244
Linorna skall naturligtvis tillverkas enligt dagens bestämmelser.
Eventuellt kan man diskutera var man skall lägga gränsen och ev gå
upp en dimension.
Vi måste klart tänka på att säkerheten inte äventyras.
En olycka med tredje part = åskådare kan få stora konsekvenser
för hela verksamheten. Klart är att en olycka kan dra med sig en teknisk
undersökning och jag tror personligen inte att vi med dagens säkerhetsfaktor
/ x 2 ,skulle få godkänt. Om jag inte minns fel så krävs
faktor 8( eller mer ) på hissar.
Leif Linden
--------------------------------------------------------------------------
Protokoll från SMRU:s årsmöte 2008-05-17 i MRK Casters klubbstuga i Örebro
1 Mötet öppnas
av SMRU:s ordförande Rickard Helander
2 Till ordförande och sekreterare för mötet valdes Rickard Helander
respektive Rune Granberg.
3 Till justeringsmän och tillika rösträknare valdes Stig Hagberg
och Karl Gardh
4 Mötets stadgeenliga utlysande ansågs vara uppfyllt.
5 SMRU:s ordinarie dagordning godkändes av mötet.
6 Föredragningar :
* Verksamhetsberättelse enligt SMRU:s hemsida godkändes.
* Kassaberättelsen som fördrogs av Jörgen Bodinson godkändes.
Den utdelades vid mötet. Behållningen den 16 maj 2008 var på
kr. 45 014,96
* Revisionsberättelsen föredrogs och godkändes.
* Beträffande budgetplan hänvisades till tidigare godkänd plan.
7 Styrelsen beviljas enhälligt
ansvarsfrihet för 2007-08-162008-05-01.
8 Val av styrelseledamöter :
* Leif Lindén och Nils Björk omvaldes att ingå i styrelsen.
9 Till revisorer omvaldes
Nils Erik Palmén och Karl Gardh.
10 Motioner
Två motioner hade inkommit.
A. Motion av Björn Larson om SMRU:s sponsring av GP och GP + GS tävlingar
Mötet beslöt att GP-GS tävlingen i Gävle i juni 2008 sponsras
av SMRU med 5000 kr, att fritt förfoga över. För nästa år
beslöt årsmötet att klubbarna får anhålla hos SMRU
om sponsring för GP, GP-GS eller EM.
B. Motion av Rickard Helander om svensk nationell T-shirt på internationella
tävlingar för det svenska laget
Efter diskussion beslöt årsmötet att Rickard Helander tittar
närmare på detta med ledning av de synpunkter som framkom vid mötet.
11 Årsavgiften
Årsmötet beslöt att årsavgiften för nästa år,
2009, behålls oförändrad:
* Aktiv medlem 400:-kr
* Passiv -- 150:-kr
* FEMA-licens 100:-kr
12 Nästa årsmöte
Årsmötet beslöt att nästa årsmöte hålls
i samband med den första tävlingen i juli 2009.
13 Tävlingar 2009
Från FEMA har framförts önskemål om att EM förläggs
till Gävle år 2009. Frågan diskuterades livligt. Det beslöts
att beslut om Sverige ska arrangera EM 2009 tas vid GP-GS-tävlingen i Gävle
den 14/15 juni.
SM går i Gävle den 15/16 augusti.
GP arrangeras i Örebro 13/14 juli.
Sekr. anmärkning: Ovanstående är en preliminär kalender.
Slutligt beslut av klubbarna emotses till SMRU:s kansli.
14 Inga förtjänsttecken delades ut.
15 Övriga frågor
Inga.
16 Mötet avslutas av mötesordföranden.
Mötessekreterare: Rune Granberg
Justeringsman: Stig Hagberg Justeringsman: Karl Gardh
-------------------------------------------------
2008-05-14
Hej igen Detta med sporren
tog skruv.
Som jag skrev så kommenterade jag skrivelsen 2006 - 04 -12- då jag
tycker att regler skall vara klara och entydiga. Vi skall inte börja
dra och tänja på reglerna innan de träder i kraft.
Alltså diskutera detta i Örebro på årsmötet.
Dessutom tycker jag att frågan om en översättning av reglerna
till svenska skall diskuteras , på nytt. Detta har ju diskuterats under
årens lopp ( även till Engelska har varit ett önskemål)
Det finns flera av våra medlemmar som behärskar Tyska och som,
kanske mot ersättning, kan tänka sig att ordna detta. Jag kan
ju fråga om det går att få reglementet i elektroniskt original
med möjlighet att gå in och skriva i.
MVH
Leif Lindén
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandefjord 1-5-08
Hei.
Jeg ser at integrerte sporer kan by på problemer.
Jeg har kjørt med integrert spore i ca. 15 år, uten problemer.
Det begynte egentlig ikke med den type spore. Men det viste seg at lateralsenteret
lå for langt framme, og for å få rettet på dette måtte
jeg sette på en kryssfiner finne. Det så for dumt ut med en spore
under finnen, så jeg tok bort sporen.
Det var bedre å sage et spor i enden på finnen og så lime
inn en rustfri platestrimmel påloddet hardmetal (dekkdubb). Dette ble
lakert og på en sesong var det bare riper i lakken !
Det skyldes sikkert veldig bra horsere, og jeg skylder dem en stor TAKK.
Men riktige støtdempere gjør også sitt.
Så belastningen er ikke stor, og for meg er en spore det mest unyttige
på en modellbil.
Det er 2,5 klassen jeg skriver om.
Jeg tror ikke jeg har sett andre 2,5 ere som flyger omkring heller.
Biler uten fjæring bak trenger en spore, og den kom vel med Dooling 10`er
og lignende, som er korte og med stort dreiemoment.
Og siden har den blitt der.
Torbjørn Johannesen
( kommentar från Red. Har precis samma erfarenheter som Torbjörn - har kört 2.5 - 3.5 - 5 - 10 cc klasserna. Moderna vinkelväxelbilar reser sig inte så de flyger. Har inte funnit att sporrens höjd är så viktig 30 - 40 mm upp verkar lagom. För nära så skrapar den i på ojämna dragkanter. Mina bilar reser sig bara på en bana - Gävle, som ju har bättre grepp än någon annan.)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
30 April.
Hej igen
Angående sporre problemet.
Karl Arne får snabba svar men först måste jag ju få frågorna
/ jag är inte pensionär ännu - okt 2008 så då kanske
jag blir passionerad igen / Jag skickade 2006-04-12 följande kommentar
till " Revised proposal for Tech Regl 2008 där jag ifrågasatte
konstruktionen med integrerad "sporre " i karossen. Det står
inga skruv i förslaget och mig veterligen så är karossen fäst
med skruv !! Dessutom att det finns karosser i diverse olika material exv trä
och att karosskruven ofta sitter i nederkant av karossen . Alltså
klarar den en plötslig belastning ? När jag såg den gula bilen
så förstod jag att reglerna måste förklaras bättre.
bla måste det till någon form av mått eller värde på
exv avstånd till banan vid fullt nedfjädrad alt max elevations vinkel
.
Placeringen på en gula bilen tillåter att bilen kan resa sig alldeles
för mycket och flyger säkert långt innan " sporren "
tar i banan
Jag har bett Lembit att förtydliga och han har lovat ta upp till diskussion
nu i Kapfenhart och att man kanske kan tänka sig en annan konstruktion
som fästes i botten på bilen / låsta skruv eller dylikt. Dock
inte pianotråd eller typ silverstål axel som kan komma i resonans
svängning.
Vi skruvar trots allt fast handtaget.
MVH
Leif Lindén
5 April.
Hejsan! Jag önskar
att SMRU utreder omgående vad som gäller "sporren" på
nybyggda bilar 2008.
I reglementet på sidan 11 punkt 2.8 står något viktigt har
jag noterat. Man är ju ingen hejare på tyska så hela tekniska
skriften på 65 sidor
är lite av ett mysterium för oss svensknördar. Man skulle nog
kunna tyda det mesta om den fanns på engelska. Men skulle allt vara i
sin ordning så skall den vara översatt på svenska.
Jag läste att Ströbel körde s.k. Världsrekord i 10cc
borta i Down Under. Men tittar man i startlistan så verkar det
inte ha varit tre nationer där. Men det kan ju vara roligt att kalla det
rekord.
Ha dé !
Karl-Arne
Red svarar - någon annan lär inte göra det. Först kommer bild på aktuell text.
1. Där står att alla bilar måste ha en sporre, härdad eller försedd med hårdmetall längs ut.
2. Nybyggda modeller måste från 2008 ha sporren fast integrerad. Får inte skruvas fast som varit vanligt. Från och med 2013 gäller det alla gamla bilar.
Fast integrerad: det enklaste och bästa är nog att som redax haft i mer än 10 år - en fena längst bak i karossen där man limmar in en pianotråd"häftklammer" med en bit hårdmetall silverlödd.
Vill åxxå påminna om att avstängararmen nu skall gå minst 20 mm över karossens högsta punkt.
Nils Björk
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
2008 - 03 - 29
Hej Något som kanske skall ut till samtliga, för information??
MVH Leif Lindén
phone +46 (0) 31 588680
Mobile +46 (0) 705 588681
Fax +46 (0) 31 588689
e-mail: llinden@flowserve.com
Subject
Fw: letter about track safety
Hej På Er Bifogar mail från Lembit som damp ned idag. Som
framgår begär han svar före den 1/4 om inte tävlingarna
skall annulleras från tävlingskalendern. !!
Jag tänker begära
lite mer tid i vart fall veckan ut dvs till den 4/4 Hur har ni det med Er ansvarsförsäkring
för verksamheten ?. jag diskuterade med vårt bolag Länsförsäkringar
och de påpekade vikten av att den har täckning för skada inte
bara på tävlingsdeltagare utan också mot tredje part dvs publik.
En olycka med skada på en åskådare kan bli mycket dyrt
och drabba ansvarig tävlingsledare ekonomiskt. Man skiljer på två
kategorier dvs tävlingsdeltagare som känner till riskerna och åskådare
som inte vet vilka risker som finns. Kanske skall man ha stora skyltar
som talar om riskerna och att närvaro sker på egen risk . ??? Eller
att helt förbjuda tillträde till banområdet för andra än
tävlande.
Vi en olycka, med påföljande skadeståndskrav, kan det
bli fråga om en utredning och jag tror inte att vår verksamhet skulle
" överleva" en teknisk granskning. Exempel är då linorna
som endast har ca tvåfaldig säkerhetsfaktor och dessutom ofta utsättes
för omild behandling / släpar i banan / repas etc. Vid en uppvisning
GBG för många år sedan blev vi tvungna att låta
ÅF / idag Inspecta / beräkna linan och de förespråkade
, om jag inte minns fel att vi blev tvungna att anv > 1 mm för att köra
en SMRU 1,5 cc som på den tiden gjorde runt 100 km/h
Se bifogad kopia nedan.
Hör av Er omgående MVH
Leif Lindén
<stroebel.furdoc@bluewin.ch>
Subject
FW: letter about track safety
An alle Rennbahnverantwortlichen,
liebe Freunde,
bis 1. April muss der offizielle Rennkalender 2008 vom Präsidium
als endgültiger bestätigt sein.
Das FEMA Präsidium möchte gerne wissen und sicher sein, dass die Pisten
von Kaposvar, Hannover, Gävle, Jaroslavl und Vilnius, welche bei
Unserer Sicherheitskontrolle Beanstandungen hatten, die notwendigen Verbesserungen
durchgeführt haben, oder in nächster Zeit durchführen werden.
Vor dem 1. Rennen muss dies geschehen sein.
Mit diesem Schreiben fragen wir alle Länderverantwortlichen von Ungarn,
Deutschland, Schweden, Russland und Litauen, wieweit die Arbeiten ausgeführt
wurden, oder bis zu welchem Termin diese ausgeführt werden. Die Zeit eilt,
die Renntermine stehn für Kaposvar 17.5, für Hannover 24.5, für
Jaroslavl 31.5, für Gävle 14.6 und für Vilnius 06.09. Ich hoffe
keine Fehlbitte zu tun und erwarte Ihre Antwort bis spätestens 1.April.
Sollte dieses Schreiben nicht bis zu diesem Termin beantwortet sein, wird das
Rennen aus dem Internat. FEMA Kalender gestrichen.
Ich bedanke mich im voraus für Ihre gute Zusammenarbeit.
Mit freundlichem Gruss
Paul Otto Ströbel
Bahnhofplatz 14
8001 Zürich
Schweiz
Tel: 0041 44 211 51 12
Fax: 0041 44 211 51 13
____________________________
Dear all you who are responsible for tracks,
Dear friends,
FEMA Presidency has to confirm the 2008 official international racing calendar
by 1st April the latest.
Concerning the international competitions to be held in Kaposvar, Hannover,
Gävle, Jaroslavl, and Vilnius, the FEMA Presidency would like to be sure
that these tracks either already meet the requirements of the necessary security
level or will have been improved so by the time of the first competitions on
these tracks.
Therefore we ask all representatives of the modelcar organisations of the mentioned
countries (Hungary, Germany, Sweden, Russia, and Lithuania) to inform
me that the improvements are planned and that they have or will be completed
in time (Kaposvar 17.05, Hannover 24.05, Jaroslavl 31.05, Gävle 14.06,
Vilnius 06.09). The tracks of those countries which do not respond by 1st April
will be temporarily removed from the international racing calendar until further
notice.
Thanking in advance for your cooperation.
Sincerely,
Paul Otto Ströbel
Bahnhofplatz 14
8001 Zürich
Schweiz
Tel: 0041 44 211 51 12
Fax: 0041 44 211 51 13
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Från: nils.bjork@swipnet.se
Ämne: Safety wall Gavle, Sweden
Datum: den 29 mars 2008 11.46.04 MET
Till: lembit@lukukoda.ee
, secretary of FEMA
2008-03-29
Hello.
Unofficial communication
about safety wall in Gavle - Sweden.
Sweden has been asked to respond about ordered improvements to Gavle track.
The boys in Gavle built a new Safety Wall in September 2007 according to FEMA
new specification.
It seems this has not been reported to FEMA.
Attached is a picture 2007-09-24 of the builders with new Safety Wall.
Greetings Nils Bjork
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
2007 - 12 - 30
2007 - 11 - 22
Protokoll från SMRU:s årsmöte 2007-08-18 i GMBK:s klubbstuga vid Måsberget i Gävle.
1 Mötet öppnas
av SMRU:s ordförande Ivar Thorpman.
2 Till ordförande och sekreterare för mötet väljs Leif Persson
resp. Lars O Johansson.
3 Till justeringsmän och tillika rösträknare väljs Nils
Erik Palmén och Karl Gardh.
4 Mötets stadgeenliga utlysande anses vara uppfyllt genom det allmänna
utskicket inkluderande protokollet från förgående årsmöte
2006-08-19 ( se paragraf 12 ) och godkänns.
5 SMRU:s ordinarie dagordning godkänns av mötet.
6 Föredragningar :
* Enligt tidigare vunnen hävd hänvisas verksamhetsberättelsen
till SMRU:s hemsida.
* Kassaberättelsen delas ut till mötesdeltagarna och föredras.
* Revisionsberättelsen föredras och ansvarsfrihet för styrelsen
rekommenderas.
* Budgetplan för det ingångna verksamhetsåret delas ut till
mötes- deltagarna och föredras.
7 Styrelsen beviljas enhälligt
ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret.
8 Val av styrelseledamöter :
* Rickard Helander, Rune Granberg och Jörgen Bodinsson väljs till
nya
ledamöter i styrelsen.
Leif Lindén och Nils Björk omväljs att ingå i styrelsen.
9 Till revisorer omväljs
Nils Erik Palmén och Karl Gardh.
9a Utanför årsmötets
ordinarie dagordning och utan stöd i SMRU:s Stadgar tillsätts en valberedning
bestående av Björn Larsson och Jan-Erik Falk.
Den tillkomna mötesparagrafen bestäms av mötet att numreras 9a.
10 Inga motioner har inkommit.
11 Mötet beslutar
att följande årsavgifter skall gälla för det ingångna
året :
* Aktiv medlem 400:-kr
* Passiv -- 150:-kr
* FEMA-licens 100:-kr
12 Nästkommande årsmöte
skall enligt mötets beslut hållas under någon av dagarna
14 -17 maj i Örebro.
13 Mötet beslutar
att 2007 års svenska GP-tävling skall hållas i Gävle 14
15 juni och
vidare att SM skall hållas i Örebro 16 17 augusti ( alternativt
24 25 augusti ).
14 Inga förtjänsttecken delas ut.
15 Mötet avslutas av mötesordföranden.
Mötessekreterare : Lars O Johansson
Justeringsman : Nils Erik Palmén Justeringsman : Karl Gardh
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -> 0 <- -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Informationspunkt utanför
årsmötesförhandlingarna begärs av Rune Granberg.
Rune Granberg meddelar att nuvarande najningar på linor för 10 cc
under EM-tävlingarna i
Jaroslavl har visat sig glida. Man söker därför ny teknik för
att kunna ersätta nuvarande
najningar.
Försök att ersätta najningen med en fastpressad metallhylsa pågår.
Om denna teknik
väljs kommer tillverkning av linor att kräva en specialutrustning.
Eventuell centralisering av
lintillverkningen diskuteras. Standardisering av lin- och infästningslängder
kan då bli
aktuell.
Noterat av Lars O Johansson
Går nu runt för signeringar.
------------------------------------------------------------------------------
2007-02-19.
Träning och 1.a
maj 2007. Det
här gäller vid Örebrobanan under 2007.
All träning i samband
med tävling, dagen före tävling fri som vanligt..
Träning vid annat tillfälle 50 kr per deltagare, efter överenskommelse
om tid.
Den 1:a maj öppet för träning för alla modellbilsåkare
avgift 50 kr per person.
Med vänlig hälsning MRK Caster/ Helge
------------------------------------------------------------------------------
2007-02-19.
Hejsan.
Jag har nu ritat lite på en dieselbil. Faktum är jag till och med
börjat bygga så smått.
Med lite (mycket?) tur så kanske jag kan få ihop en komplett maskin
till våren.
Det enda som återstår att klura ut är tank och avstängare.
Tanken borde ju gå bra att löda ihop av mässingsplåt,
så den borde inte vara något problem.
Men det vore trevligt om man kunde få tips eller en ledtråd till
en så enkel avstängare som möjligt.
Enda kravet är att den är enkel och går fort att tillverka (tid
är den stora bristvaran här).
MVH
Anders Karlsson, Anderstorp
------------------------------------------------------------------------------
2007-02-14
Johan Clason i Stockholm Har börjat med en projektbil till den nygamla SMRU-klassen. Här är byggsatsen, en plåtbit ( 10 mm Dural - 7075 ), en motorbock, en Ryss-twinshaft som en Ukrainare med ett restlager sålde vid EM i Pila, framhjul från Tallinn och en stötdämpare Thunder-Tiger. Motorn är schnurleportad med kromat bronsfoder och verkar ganska vass. Nu skall bakfälgar svarvas och däck verkar Ulf Ek ha ett gammalt restlager av. Sen behövs bara tank, avstängare och en träkaross. Enkelt och snabbyggt. Markfrigången bak är kritisk, det verkar som om bakhjulsdia. runt 55 mm. ska vara lagom, därför har Johan lagt vevhuset bakåt. En sån här bil borde kunna gå bortåt 200 km/h.
Klass SMRU-07
Är en hastighetsklass för bilar med ofjädrad direktdrift av ett eller två hjul och skall följa FEMA,s allmänna reglemente. Finns att se på hemsida speedmodelcar.Längd max 500 mm. Spårvidd max 150 mm.
Motorer; max 2,5 cc. diesel eller glöd, inga drev. Bränsle; diesel fritt (får man stå med själv) och glöd standard bränsle 80-20. Inga pipor.
Maxvikt samma som FEMA 1,5 = 1050 gram. Lina samma som FEMA 1,5 vit = 0,90 mm. Handtag samma mått som FEMA 1.5 ( längd 225 - 255 mm. )
-----------------------------------------------------------------------------
2007-02-07
Vid Casters årsmöte
den 4 feb beslöts följande :
Pokaltävlingen 22-23
sep flyttas till den 29-30 sep.
Ny tävling den 15-16 sep.
För icke klubbmedlemmar
beslöts att ta ut en avgift på 150 kr per
förare vid icke utlysta träningar.Detta då Örebrobanan
har blivit alltmer
utnyttjad för träning av förare utan hemmabana.
Avgiften är avsedd att i någon mån sänka våra kostnader
för anläggningens
skötsel och underhåll.
Styrelsen beslöt också
att 1 Maj träffen enbart är till för
medlemmar i Caster. Det finns bilar så att det räcker för hela
dagen.
På uppdrag av MRK
Casters Styrelse.
Åke Ekstrand ordf.
------------------------------------------------------------------------------
2007-01-24
Om den nygamla dieselklassen SMRU-07, som har intresserat många.
" Hejsan.
Nu är en 2,5cc diesel på väg hit, från Ryssland.
Det blir nog en del experimenterande med att försöka få fart
på den.
Förmodligen hinner jag inte bygga någon bil innan våren, men
man kan aldrig vara säker. Det kan ju bli
några timmar över någon gång. Med tanke på att
jag aldrig ens sett en linbil i verkligheten så verkar
det vara en "lagom spännande" utmaning.
Men frågan är bara hur jag skall bygga bilen? Det hade inte suttit
helt fel med en liten vink om vilka regler
som bör gälla för en sådan bil. Visserligen kommer jag
att bygga efter eget huvud, men det skadar ju inte om bilen
blir reglementsenlig.
MVH Anders Karlsson, Anderstorp "
Som Anders säger är tydliga regler en bra början. I samband med Örebrotävlingen i Maj tänkte vi köra detta på prov, går det bra får väl SMRU spika regler för fortsättning. Här kommer ett förslag på remiss.
Red har grävt i sina pärmar och hittat SMU och SMRU reglerna från 50-talet och SMRU klassen från 1969 och tittat i FEMA,s regelhäfte. Tanken är ju att alla gamla bilar som finns ska kunna vara med.
Klass SMRU-07
Är en hastighetsklass för bilar med ofjädrad direktdrift av ett eller två hjul och skall följa FEMA,s allmänna reglemente. Finns att se på hemsida speedmodelcar.Längd max 500 mm. Spårvidd max 150 mm.
Motorer; max 2,5 cc. diesel eller glöd, inga drev. Bränsle; diesel fritt (får man stå med själv) och glöd standard bränsle 80-20. Inga pipor.
Maxvikt samma som FEMA 1,5 = 1050 gram. Lina samma som FEMA 1,5 vit = 0,90 mm. Handtag samma mått som FEMA 1.5 ( längd 225 - 255 mm. )
Så mycket mer skall väl inte behövas. Blir det många som kör får man väl dela upp det i 1,5 cc. och 2,5 cc för att göra det lite rättvisare.
Köra glöd blir nog svårt, de varvar mycket och har mindre vrid så det troliga är att hjulen blir så små att bilen blir stående på magen. Men man skall aldrig säga aldrig.
Skall försöka få in bilder av såna härninga bilar och byggen. De är ju enkla, botten kan vara en plåtbit, motorbocken fräst eller bockad plåt. överdelen trä. Hjul har nog Helander Jr. eller Barton i England. Framhjul har Horst Denneler.
Minst 5 - 6 byggen är i gång och många gamla dieselbilar står i skåpen i Sverige.
Hälsn. från Red., Octan och Caster.
------------------------------------------------------------------------------
Minutes of the 54th FEMA General Meeting
at Couzon au Mont d'Or, France on July 28, 2005
1. Greetings by the
President
President of FEMA, Paul-Otto Ströbel opened the meeting at 19.25 hrs.
2. Statement of the
Meeting
The following countries were present: Estonia, France, Germany, Great Britain,
Hungary, Italy, Lithuania, Russia, Sweden and Switzerland. In total 10 countries.
3. Confirmation of the
Agenda
Nils Björk (Sweden) made the proposal to discuss the Application of Switzerland
before p.10.3 of the Agenda. It was confirmed with 100% of the votes, and next
the Agenda was confirmed with 100% of the votes.
4. Confirmation of the
Minutes of the last General Meeting
Confirmed with 100% of the votes.
5. Report of president
P.O.Ströbel about the past racing season.
Despite the clear decision made at the last FEMA General Meeting in Basel about
how to finance Grand Slam prizes, certain countries, such as Germany, Great
Britain, France and Switzerland, have still not paid the fee of 20 Euros per
active driver. The president expressed his disappointment in this matter. Taking
into account that the countries with not the strongest economies have already
paid their fees in full he assured everybody that he, together with the cashier
will try again to have discussions at the EC with the not paying parties about
how to increase the total sum of incoming payments. As a result, Switzerland
and France have promised to make additional payments; in such case they will
keep their Grand Slam results. Only Germany categorically refuses to make the
payment, therefore they will be left out of the Grand Slam calculations.
Fortunately there were
no accidents on the tracks in 2004, but we must continue our work with the security
of the tracks. Calculations made in Sweden under the direction of J.E.Falk show
us that the security is not sufficient on all of the tracks. We have to keep
working to achieve improvements in this matter.
The president suggested
that technical secretaries of countries should make check-ups of all tracks
until GM 2006. Daniel Kiechl, technical secretary of FEMA will be our consultant.
The racing calendar that
we had in 2004 and 2005 was not even. There were many competitions in June but
only a few in July. We must change it by 2006. Depending on the season, more
competitions should be held in the spring and in the autumn on southern tracks
and in the summer more in the central and northern parts of Europe.
No new world records were
set during the past season.
Bulgaria and England are
interested in building new tracks.
6. Cashier's report
from Oskar Rabenseifner
Everybody was informed of the current financial state. Only four countries have
paid for Grand Slam prizes (Estonia, Poland, Russia and Sweden), all other countries
have paid only 10 Euros per driver. Lithuania and some other countries wanted
to have a talk with the president about this matter. Switzerland wanted to receive
an invoice on their paid fees. The cashier handed out the 2006 fee blanks.
7. Auditor's report
Serge Holc and Laurent Krasznai carried out the control of cash. Everything
was in order; cash was kept clearly and without any recognizable errors. Auditor's
report was confirmed with 100% of the votes.
8. Dissmissal of the
presidium
The relief of the Chairmanship was approved 100% by the delegates. Thereafter
the secretary general, treasurer, technical secretary and the secretary of organisation
also handed in their resignation.
9. Elections
9.1 Proposal from
P.O. Ströbel (President of FEMA) that Lembit Vaher (Estonia) should continue
another 2 years as secretary general. It was confirmed with 100% of the votes.
9.2 Proposal from
P.O. Ströbel that Oskar Rabenseifner (Germany) should continue another
2 years as treasurer. It was confirmed with 9 votes for and 1 neutral vote.
9.3 Proposal from
P.O. Ströbel that Daniel Kiechl (Switzerland) should continue another 2
years as technical secretary. It was confirmed with 100% of the votes.
9.4 Proposal from
P.O. Ströbel that Vladimir Krieger (Russia) should continue another 2 years
as secretary of organisation. It was confirmed with 100% of the votes.
10. Proposals from the
presidium
At first, Switzerland's application concerning the new beginners' class with
the 2,1 ccm engine was discussed. Delegates accepted it as a possible new national
class with an age limit.
10.1 Proposal: Only
two international competitions per track in one year.
Counter proposal from N.Björk (Sweden): to allow three international competitions
per track.
Result: Delegates decided to postpone this question until 2007 and to put it
to the vote together with the corrections of technical regulations.
10.2 Proposal: To
have a third run at the European Championships.
Result: It was confirmed with 100% of the votes but will not take effect before
2007 at the EC+WC.
10.3 How shall we
continue with class 3 (3,5 ccm) after 2007?
First proposal from N.Björk (Sweden): no changes in class 3, to be continued
as it is now. It was confirmed with 8 votes for, 1 vote against and 1 neutral
vote.
Second proposal from H.Denneler (Germany): to remove class 3 from team competition
at the European Championships.
Result: The proposal was rejected by the delegates with 8 votes against and
2 for it.
10.4 How many races
will be counted at Grand Slam 2006?
Proposal from L.Adomavicius (Lithuania): 4 best points out of a 6-competition
cycle will be taken into account.
Result: At the voting 6 votes were for, 2 against and 2 votes neutral. Proposal
accepted.
10.5 Grand Slam
2006 monetary awards.
After heated discussions about how to pay the awards, a proposal was made by
H.Denneler (Germany) not to have monetary awards in the future.
Proposal from H.Denneler (Germany): no monetary awards at the Grand Slam.
Result: At the voting 7 votes were for, 2 against and 1 was neutral. Proposal
accepted.
11. Financial proposals
for the coming year
After heated discussions about the high costs of printing annual FEMA brochures,
licences etc., P.O.Ströbel made the proposal: 10 Euros per every driver
and 100 Euros as a national annual fee.
Result: It was confirmed with 100% of the votes.
12. Proposals for the
dates of EC and GP competitions.
EC 2006 will be held in
Pila, Poland, on 05-06 August 2006. As nobody from Poland was present, president
P.O.Ströbel agreed to contact Poland and get their confirmation.
EC 2007. H.Denneler (Germany)
made the proposal to have the 2007 EC together with the WC in Jaroslawl, Russia.
P.O.Ströbel should contact the WMCR directors in the USA and Australia
to confirm it.
Result: It was confirmed by all of the delegates.
EC 2008. No proposals yet.
Other competitions for
2006:
GP+GS Hungary 06.-07.05 Kaposvar
GP Russia 20.-21.05 Jaroslawl
GP+GS Lithuania 27.-28.05
Vilnius
GP Germany 03.-04.06 Kapfenhardt
GP+GS Italy 10.-11.06 Monza
GP Sweden 17.-18.06 Örebro
GP France 08.-09.07 Lyon
GP+GS Switzerland 19.-20.08
Basel
GP+GS Estonia 02.-03.09
Tallinn
13. Other queries
England filed an application to change the dimentions of the bridle on class
3 in WMCR. The application was rejected because it belongs to the competence
of WMCR not FEMA.
14. The President thanked the participants for attendance and closed the General Meeting at 21.35 hrs
Lembit Vaher, General Secretary, took the minutes.
---------------------------------------------------------------
2005-09-08
Protokoll fört vid SMRU:s årsmöte i Örebro 2005 08 13otokoll fört vid SMRU:s år 1.
1. Mötet öppnades
av SMRU:s ordförande Ivar Thorpman.
2. Till ordförande
och sekreterare för mötet valdes Lars-Olov Johansson och Bo Gardh.
3. Till justeringsmän
för mötet valdes Dag Tisell och Johan Clason.
4. Årsmötets
stadgeenliga kallelse godkändes av mötet.
5. Föreslagen dagordning
godkändes av mötet.
6. För verksamhetsberättelsen
hänvisade ordföranden till kassa- och revisionsberättelsen samt
SMRU:s hemsida. Nils Björk informerade om årets FEMA-möte i
Lyon och vad som där
beslutats.
Kassaberättelsen,
som utdelades skriftligen, drogs av Kjell-Erik Odelius. Summa inkomster
var 18000 kr och utgifterna 14861.25 vilket gav ett överskott som ökade
årets behållning
till 27925kr och 13 öre.Antalet medlemmar ökade med 6 till 50 st,
varav 36 aktiva och 14
passiva. Godkändes av mötet och lades till handlingarna.
Revisionsberättelsen
drogs av Nils-Erik Palmen, som förordade ansvarsfrihet för styrelsen.
Godkändes av mötet och lades till handlingarna.
7. Mötet beviljade
styrelsen ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret.
8. Av de tre i styrelsen
som var i tur att avgå omvaldes Ivar Thorpman och
Kjell-Erik Odelius. Bo Gardh, som önskade avgå, godkände att
kvarstå ett år, då
Lars- Olov Johansson invaldes för det andra året av valperioden.
9. Till revisorer valdes Nils-Erik Palmen och Karl Gardh.
10. Till valberedning valdes Nils-Erik Palmen och Björn Larsson.
11. Budgetförslaget utdelades skriftligen till mötesdeltagarna och
drogs av kassören, som förordade oförändrade avgifter för
2006.
12. Mötet beslöt att avgifterna för 2006 blir oförändrade,
300 kr för aktiva och 150 kr för passiva medlemmar. Styrelsen tar
senare beslut om Fema-avgiften kan inräknas i detta belopp. Mötet
beslöt att rekommendera styrelsen att beställa ett lämpligt antal
nya SM-plaketter för kommande år.
13. Några skriftliga motioner hade ej inkommit.
14. Övriga frågor.
Förre medlemmen Roland
Karlssons familj framförde ett tack till SMRU för blommor vid hans
begravning.
Styrelsen kommer att vid
årsskiftet skicka ett info + inbetalningskort till medlemmarna.
Nils Björk informerade om SMRU:s medverkan vid hobbymässan i Freskati förra hösten.
Lars Olov Johansson visade
vid motorbyggarträffen på Ålleberg upp delar av sin linbilssamling.
Den ådrog sig stort intresse och blev mycket uppskattad av utställare
och besökare.
15. Tävlingskalender 2006:
GMRK kommer säkerligen ej att kunna arrangera några fler tävlingar
i Göteborg.
GMBK kommer att fira sitt 50-årsjubileum med en GP tävling på
Måsbergsbanan i Gävle den 17 18 juni.
SM kommer att köras i Örebro den 19 20 augusti.
Om datum för övriga tävlingar kommer klubbarna att informera
så snart som beslut fattats.
16. Nästa årsmöte hålls i samband med SM i Örebro
lördag den 19 aug efter att andra heatet har körts färdigt.
17. Ordföranden avslutade mötet. Örebro 050813
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bo Gardh, sekreterare Lars-Olov Johansson, Ordförande
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - -
Justeras: Dag Tisell Justeras Johan Clason
Tillägg: Styrelsen konstituerade sig efter mötet genom att fördela
sig på följande poster:
Ordförande Ivar Thorpman
Sekreterare Bo Gardh
Kassör Kjell-Erik Odelius
Teknisk sekr. Leif Linden
Redaktör Hemsida Nils Björk
------------------------------------------------------------