LUCIA-RACE 2007 I TALLINN

FÖR RESULTAT SE SPEEDMODELCAR

Detta sociala evenemang var som vanligt fyllt av festligheter. Svenska 10 personers truppen med 7 körare tog färjan på torsdagskvällen. Färjan var tjongfull, så vi var tvungna att aväta den inledande festmiddagen i buffematsalen och hade förmånen att få stå i en underbart lång halvtimmeskö för att hämta mat - det gör vi inte om. Fredag morgon stapplade vi av färjan svårt dästa och åkte till hotel Dzingel för att ta igen oss och hälsa på alla gamla bekanta som gradvis kom under dagen - 9 nationer och bortåt 60 bilar anmälda - det skulle bli en stor tävling. Ute var survinter - några minusgrader. På kvällen åkte vi några till Tallinn Operan och såg en mycket fin ballett " Romeo och Julia " med musik av Prokofiev. Denne var inte ryss utan kom från Ukraina fick vi höra. Tallinn Operan är precis nyrenoverad och jättefin. Övriga gick på rysk krog.

Så lördag med mellanspelet - linbilstävling. Nedan kan man se depån - inomhus i goa värmen. 10 meter från ungdomsgården ligger banan - ute var några minusgrader. Knepet med vinterkörning är att ha bilen varm och köra direkt innan den kallnat det minsta - då flyter soppan genom nålen som vanligt och höstinställningen duger. Alldeles vid baninsläppet stod Lembit Vahers bil med motorn igång som värmeskåp. Två heat samma dag. Det var ju - 6 ° så det gick inte att tvätta banan till lunch, så red. räknade med att bara göra förmiddagskörningen - sen skulle det bli för halt. Red. hade vikt em. till gluh-wein, pepparkakor och angenäma samtal.

Första svensken ut var Rune Granbergs WMCR 3.5 - en Krieger bil med Falkvänd Novarossi. Den var uppe i 287 sista varvet och han vann klassen överlägset. Rune var själv förvånad - hade gjort några småändringar efter att tidigare gjort drygt 270 - nu världstvåa under året.

I 5 var det som vanligt Falk och Björk som dominerade, denna gång drog red. längsta strået 307. Det var fortare än det verkar på hala banan. Red,s motor är ju på fulla 5 cc. mot Falks lilla motor på 4.6 cc - det är 7 % mera volym. Red har letat efter de 7 %en högre effekt hela hösten, och nu hittat några %. Falk skall nu göra sin Novarossi till 5 cc oxxå, det går i befintligt vevhus med ny vevstake. Nästa år borde farterna ligga mellan 310 - 315 km/h. Ek hade för små hjul och Helge avstängareproblem. 5 av de 6 första körde Novarossi foder - kolv.

I 10 sjöng red,s Kiri fint upp till 333, men snål och dök gruvligt - fick bara 328 - halt oxxå. Ingen annan lyckades bättre så det räckte till seger. Alltid snabbe Tonu Sepp 326. Böhlin har fortfarande problem med båda bilarna, gör ny till nästa år. Johan Clason har haft problem hela året, men verkar ha hittat felen, bra snurr på motorn och 317 på hala banan.

Det var inte många som körde eller fick tid andra heatet, det var väl minusgraderna, hala banan och glöggen ? På kvällen Pisten-feste med gott käk och mycket snack. Tekniskt verkar inte hända mycket i Europa till nästa år - Sverige verkar just nu vara världsledande. Men det kan ändra sig fort, Picco har en ny 5a ( bil ) på gång och Ströbel har planer på att göra ny 10 motor i öst. Klassen där man verkligen kan göra något nytt och fortare är FEMA 3.5 men det verkar bara Mart Sepp som tar chansen.

Ovan Leonid Roibu från St. Petersburg bygger egna snygga bilar men har ännu inte rätta sprutten i motorerna.

Nedan en jämförelse mellan överst Falks 5a RAV och Björks Biggles.

På söndagen var prisutdelning - nedan till vä. Rune Granberg med hembränt klockpris och med prisutdelare Priit Höjer ännu mera till vä. samt samvaro i klubblokalen med förtäring. Det skulle också ha varit propellerbilstävling för de yngre pojkarna men de små liven var rädda för kylan ( plusgrader ) och ställde in. Thomas Finn förevisar till hö. en propellerbil.

På kvällen middag på medeltidskrogen Olde Hansa. Det var mycket genomfört c:a 1500 - huset var original från tiden, medeltidsmat, medeltidsmugg, bara stearinljus, personalen hade medeltidskläder och live band med medeltidsmusik. Mycket suggestivt och kul - en illustrerad historielektion. På måndagen handlades det - de flesta åkte till bästa smultronstället - maskinfirman med de ryska diamantslipskivorna, men också julklappar i gamla stan. Å sen var det båten hem där vi var tvungna sätta i oss chateaubriand och champagne ( vi vann ju tre klasser ).

Nils Björk.