Lucia - Racet i Kapfenhardt 5 Dec. 2009.
För resultat - se speedmodelcar
2 svenskar orkade ta sig till Lucia - Racet i Kapfenhardt - Falk å Björk. Vi rullade de 170 milen i gamla SAABen - den har nu gjort 33 000 mil och hittar själv. Med en baklucka kan man ta med alla de saker man själv vill ha med - med flyg är det myndigheterna som avgör vad får medföras - inte. I Tyskland är förbjudet med dubbdäck - i Sverige måste man ha. Moment 22 ! Red blev för 15 år sedan tvingad av myndigheterna köpa dubbdäck efter att hela livet klarat mig bra med sommardäck. Nu är det fult med dubbdäck - det är miljön påstår man. Verkliga anledningen är att myndigheterna vill spara på vägunderhållet och däcksindustrin sälja mera däck. Men Red. lurade dom - drog ut alla dubbarna och simsalabim vinterdäck utan dubbar. Gick lätt för en gammal tandläkare - var som att hävla ut rotstumpar ur en käke. Vi hade tur med vädret, några plusgrader hela resan - ingen is och inga snöstormar. Så första kvällen kom vi som vanligt till Grekiska restaurangen i Reinfelt att dricka gott grekiskt vin och käka mör biff. Nästa dag kom vi lite senare än vanligt till Gruner Baum ovanför banan. Red har skaffat GPS och den ledde oss några extra varv runt Pforzheim - vi döpte GPSen till virrpannan.
På fredan glögg och träning. Den stora depån i Kapfenhardt går att stänga till och med hjälp av två gasolvärmefläktar gick det bra att hålla värmen någorlunda. På kvällen pistenfeste på Jägerhof. De flesta från Centraleuropa kom. På lördan race 2 heat .
Knepet att köra i kyla med sin vanliga nålinställning är att hålla normal temp på bränsle och förgasare så att soppans viskositet är som på sommaren. Nedan vä. står bilar på kaminen - till hö. har Mattea ett värmeljus under.
Picco håller på att göra en serie på 30st 10 cc. bilar som säljs "ready to race 330 guaranteed" för 3500 €. Fin state of the art bil. En av de första levererades till Arlautzki, som prompt gjorde 320. Nedan.
Tallinpojkarna håller på att göra i ordning en byggsats för att sälja till Novarossi 5 cc. - 3.5 cc - 2. 5 cc. nedan. CNC fräst botten - Denneler 2.5 box.
Nedan till vä. 5 cc pallen Falk - Picco - Adreani. Falk vann överlägset både 1.5 cc. klassen och 5 cc. Reds Biggles 5a ville inte - ett däck kalvade och glödpluggen såg ut som ett nedbränt frågetecken. Till hö. Mart Sepp är agent för Novarossi i Estland.
Efter en avslutande Oxfile Madagaskar på Gruner Baum åkte vi hem nonstop - 19 timmar tog det. Hälsningar.