kman - 2006-01-08
MOTORTEMPERATURER
Vilken temperatur motorn har under en körning har ingen betydelse bara det går fort!
Detta påstående
kan ju vara sant men faktum är att genom vetskap om vad man håller
på med så går det oftast att köra ännu fortare.
För att få lite
mer insikt om motortemperaturer så har Leif L och undertecknad under drygt
ett år tillbaka gjort en del temperaturmätningar på LL.s 10cc
bilar, FTL / Picco EXR och DNP / P60. Redan nu kan sägas att allt för
få mätningar är hittills gjorda för att kunna dra några
djupare slutsatser men en intressant sak har framkommit om än inte helt
oväntad.
För att mäta
motortemperaturen använde vi oss av ett on board-instrument
med minne så att vi efter en körning kunde avläsa hur hög
temperaturen hade varit. Mätinstrumentets givare placerades mellan motorns
övre kylfläns och topplocket vilket är vedertagen standard när
det gäller att mäta temperaturer på modellmotorer. Temperaturen
mättes på både motorns avgas- och framsida.
På dom mätningar
som vi gjort har temperaturen på motorns avgassida varierat mellan ca150°C
till strax över 190°C och varför temperaturen varierar så
mycket har vi ännu för lite underlag för att säga något
om. Däremot har vi sett att temperaturen på motorns framsida kan
bli ca 40°C lägre än avgassidan.
Denna relativt stora temperaturskillnad
mellan motorns fram- och avgassida gör att materialet i motorn utvidgar
sig olika med påföljd att motorn kröker sig framåt som
en banan. Detta i sin tur kan medföra att friktionen i motorn ökar
och cylinderfodret blir ovalt.
Kan man genom ökad
kylning av motorns avgassida och skärmning av framsidan utjämna temperaturskillnaden
så kanske det går att få ut mer effekt och därmed ökad
hastighet.
Mätinstrumentet som vi använt är köpt från http://www.venom-racing.com/ och kostar ca 30 dollar.