10 April 2004.

Ny motorvändning, NOVAROSSI 21 - Z - 3,5cc.

16 Feb. pratade red. och Falk om bilklasser. Vid VM i Tallinn köres ju enligt WMCR,s regler och klass 3 är ju fjädrade vinkelväxelbilar 3,5 cc. en väldigt trevlig och lagom klass. I denna storlek finns ju en uppsjö av fantastiskt fina och vassa motorer, men det flesta frontsugare utom CMB. ( italiensk båtmotor ). Red. kom fram till att det vore dåligt om Sverige inte hade en bil till lagtävlingen och Falk hetsade mig och sade att en botten fräser du fram på en vecka ur en sold bit. Kul utmaning, kunde det vara möjligt för en nybörjarfräsare? Red. fick fnatt och satte igång.

Det visade sig att Falk hade rätt som vanligt. Bilen är nu nästan klar, kommer mera om den snart när red. har köpt en ny digitalkamera, den gamla har dött.

Motor då ? Det troligtvis vassaste och mest välutvecklade fabrikatet är NovaRossi, som har en uppsjö varianter, så jag köpte en sån. ( det påstås till och med att detta fabrikat skulle ha reservdelar). Ringde, åsså kom den med posten på två dar, försök det med en linbilmotor 1,5 eller 2,5 eller 5 eller 10 cc. ! Det som snabbt gick att få tag i i Sverige var en Buggy-motor NovaR S421B som verkade rätt lämplig. Man får slipa upp avgasporten. Reservdelar och motorer har t. ex. Gerths Hobby Import i Ronneby.

Vi vill ju ha vevaxel och pipa pekandes bakåt i bilen, så man behöver bara vända motorn. Som gamla ST X 15 för länge sen. Alltså såga bort frontdelen av vevhuset och göra ett zimmermaninsug samt en vevaxel med hus och skruva fast i baklockshålet. Vad som är viktigt är att det finns gods i vevhuset, där man sågat och svarvat bort frontdelen, för 4 fästskruvar till z-insuget. På denna version fanns det - nätt och jämt för de två nedre. Kunde smyga in två insatser M3,5. De nya bitarna bygger mycket på mina erfarenheter från MB 10. Vevhus och foder är rena konstverket, fantastiska kanaler och 8 portar. Mycket välgjort.

Red. har nu med råd och dåd av Falk gjort motorn klar. Det skall bli mycket intressant att se vad den kan göra, rimligen borde en sån här bil kunna göra bortåt 300 km/tim. Mart Sepp har världsrekordet med 280.