VÅRBILAR 2005.

----------------------------------

2005-04-25

Nya tio cc. bottnar från sydväst med namnet TXL.

Från Kärrman på Sveriges framsida kommer denna bild på nya gjutningar. Det har kommit fram många bottnar i landet senaste året. Sen är det resten kvar, 98 % eller så av arbetet.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

2005-04-19

NY STOCKHOLMSK 10a KLAR. Detta senaste hugskott av Björk har fått sitt namn KIRI efter sopranen Kiri Te Kanawa med förhoppningen att bilen skall sjunga lika vackert. Denna bil är speciell i det att den helt är tillverkad i Stockholm - Sverige. Motorn MB 10 är gjord av Mats Böhlin, växelboxen av Falk och bilen av Björk. Förhoppningsvis skall hon gå ännu fortare än stallkamraten Jussi. Bilen är försedd med en rejäl diffusor undertill för mera grepp, övertrycksluftmatning till förgasaren i nosen samt en långslagig Kyosho stötdämparfjädring bak för ojämna banor. Gamla beprövade innovationer som Falk,s flood-off och Böhlins avgasventil är givetvis inkorporerade. Lär ta ett tag att sortera ut allt för högsta fart.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2005-04-12

RONNIE HAR FÅTT SIN KOSTYM. I dagarna håller den nya svarta kostymen till Ronnie, Åsa,s nya bil, på att sys färdig. Tyget är en utsökt fluffig syntetisk väv av kolfiber med en impregnering av epoxy. Väger 80 gram. Passformen är tight för minimal frontarea i samma tradition som "bottoms up" och Slabang. Designen är en mycket tydlig "funktion före form" skapelse, där de ingående komponenterna är närgånget insvepta i det åtsittande fodralet utan hänsyn till symmetri eller estetik. Nu återstår bara lite (mycket) detaljarbete och provtur.

2005-04-08

Ronnie, 3,5 FEMA bilen, växer till sig. Häromdagen behövde han gipsas, men nu har han korrigerats till rätt form, så här kan man se hur bandagisten i sjukstugan med sina avancerade verktyg bryter bort gipset.

2005-04-07

Även i Örebro nejden jobbas det för högtryck. Här fräser Åke Ekstrand på en X-tra botten. Den blir nog inte klar förrän vitsipporna är framme.

2005-04-06 Blåsipporna framme.

Falk jobbar så svetten lackar med Åsa,s 3.5 bil RONNIE. Det mesta är gjort, kvar är tank, handtag och överdel. Han är formgiven och minimerad efter de tekniska komponenterna, och med hänsyn tagen till aerodynamiken. Det gäller att få fram tyngdpunkten. Eftersom en sån här bil inte har fjädring bak, börjar den lätt studsa och sedan flyga på ojämna banor. Men Falk är högkvalificerad för dessa bilar, han hade en streamliner som flög och gjorde looping redan på 60-talet. Åsikterna går lite isär om utseendet; en avbruten mandolin eller ett dragspel någon trampat i.

Nedan; framvagnen är försedd med en Kyocho fjäder - stötdämparenhet med 10 mm. kolv. Bakre fästet går att flytta framåt - bakåt och höjer och sänker på så sätt bilen framtill, Överdelen göres i en bit efter på en plugg med utvändig gipsform i två delar. Det är nog det snabbaste sättet om man bara skall göra en - gipsen brukar gå sönder när man plockar fram den härdade överdelen i kolfiber - epoxy.

2005-03-30

I Octan jobbar Falk och lite grann Björk frenetiskt sedan nån vecka med en ny FEMA 3,5 bil " RONNIE" för Åsa Helgedotter och som skall vara färdig en timme innan färjan till Tallinn GP går den 5 Maj. Den ser ut ungefär som en avbruten fiol och vid tillverkningen användes som synes de senaste sofistikerade högprecisionsverktygen. Varvar motorn lika bra som vinkelslipen skall nog målet att göra 260 km/h kunna klaras. Åsa avser sy en transportpåse med sidenfoder och skära rosetter så att Ronnie ska må riktigt bra. Hemsidan skall försöka följa detta hemska drama eftersom, om red. överlever.

2005-03-22

Snödropparna är framme, också karossen under målning på Ulf Ek,s snödroppsfärgade 3,5 WMCR bil.

 

2005-03-04

Några nya bilar våren 2005.

Ulf Ek i Örebro har varit flitig under vintern och här är en bild av en av de nya bilarna "Mix" från Caster där Ekstrand gjutit upp underdelar, som bl. a. passar till NovaR. 2,5 - 3,5 - 5 cc.

I Octan i Stockholm är också några nya bilar på gång, bild nedan. Bl. a gör Böhlin och Björk varsin 10a. Mats bygger om en Solo 5 cc. med ny box och fjädring.

Björks nya Kiri byggs för att få en bil med bättre bakfjädring till guppiga banor t. ex. Lyon. Har använt en rätt stor stötdämpare med 12 mm kolv från Kyosho och avsedd för buggy-bilar och en länk a la Usanovbilarna.