NYTT.
--------------------------------------
2010 - 04 - 01 Gjutmodell Vega klar.
2010 - 03 - 07 Ekstrand har gjort ännu mera.
Hej! Nu är gjutmodell till
Vega befriad från grundplattan. Putsning invändigt och lackning återstår.
Sidor skall rundas och undersidan skall förses med spännklackar. Putsning
och lackning där också .
Den gula är gjutmodellen från 1989 till min xtra 2,5 cc. Tillverkad
i 13 exemplar. Mvh ÅE
2010 - 02 - 11 Ekstrand i Örebro har gjort mera.
2010 - 02 - 04 Ekstrand i Örebro som är en van träsnidare håller på att göra en trägjutmodell till botten på Falks nya 2.5 bil Vega.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
15 nov. Ekstrand har köpt en liten borrmaskin - fräs billigt på JULA 3000 kr. Är riktigt bra - för priset. Har morsekona 2 i spindeln. Enfas - går att fräsa lite i.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
28 Okt 2009.
Mats Böhlin har nu nästan färdigställt 4 växelboxar RQ 10 cc. avsedda för den botten Arne Zetterström gjorde för drygt 10 år sen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4 sept 2009
Hej alla i SMRU
Jag vill endast informera
er om vad som har hänt och kan bli aktuellt framöver. Detta meddelande
skickar jag som information då Nils Björk inte anser det värt
att skriva om under rubriken Insändare på hans egen hemsida för
SMRU där han alltid finns med själv direkt eller genom egna kommentarer.
Senast vid EM i Örebro och tidigare med otaliga reportage om konstruktionen
av hans Orpheus som exploderade på grund av ett motorhaveri. ( Fel red.
)
Det har varit många
turer i ärendet om en nystart av den år 2005 nedlagda modellracerbilsklubben
GMRK här i Göteborg som använde sin egen bilbana med namnet Lärje-Ring
vid Alelyckans vattenverk som försörjer staden med dricksvatten av
hög kvalitet genom kolfiltrering med aktivt kol sedan mer än 30 år
då det inträffade ett industriutsläpp från dåvarande
EKA i Bohus som förorenade både Nordre älv och Göta älv
som rinner ihop där och utgör det vatten som senare transporteras
från vattenverket vid Alelyckan i norra Göteborg. Vattenverket vid
Lackarebäck finns dessutom i södra delen av Göteborg. Det blev
vid det tillfället ett odrickbart vatten till hushållen i hela Göteborg
och man tvingades att köpa dricksvatten som fanns i affärerna ifrån
Norge i stället under en längre tid tills detta blev åtgärdat.
Det är det här
området för vattenverket vid Alelyckan som gränsar till ett
större område i norr tillhörande VA verket för Göteborgs
stad. Detta större område omfattar även de 1200 kvadratmeter
mark som tillhört GMRK och som kallades för Lärje-Ring då.
Tyvärr blev klubben uppsagd ifrån markägandet i samband med
att VA verket behövde en plats för schaktmassor som transporteras
till och från området då det behövs sådana för
dränering på olika platser där vattenskador uppstår även
långt utanför Göteborg. Det var tydligen överdrivet att
på det här sättet stänga hela området som numera
är mycket väl inhägnat och även kamerövervakat som
skyddat område för VA verket.
Jag har tidigare meddelat
er alla på olika sätt även på SMRU hemsidan med hjälp
av Nils Björk att det var en otroligt egendomlig situation som inträffade
då jag fick reda på att den som skulle kontaktas för det här
stängda området var min gode vän sedan mer än 40 år
då våra familjer umgicks flitigt och barnen växte upp tillsammans
nästan som syskon på den tiden. Det blev naturligtvis inget hinder
för mig att få tillåtelse att besöka bilbanan som fått
vara orörd sedan den slutade användas av GMRK.
De första hotfulla
bilderna som även Nils Björk har haft tillgång till och även
skickat till AMRCA i USA som förklaring till att detta var slutet för
allt tävlande i Göteborg genom den här åtgärden ifrån
VA verket med schaktmassor som började fyllas på även i den
norra delen av området som tilldelats Lärje-Ring sedan år 1980.
Den tidigare bilbanan för GMRK som kallades Säve-Ring och som låg
på en stor och hög bergsklippa blev bortsprängd då den
dåvarande platsen vid Stora Holm fick lämna plats för den nuvarande
trafikleden till VOLVO från Angered via Angeredsbron som går högt
över motorvägen till Norge.
Detta blev plötsligt
ett beslut ifrån Göteborgs stad som överlämnade hela området
vid Alelyckan norr om vattenverket till VA verket som ansåg sig behöva
detta då. Sedan dess har det visat sig vara mycket överdrivet och
det har inte alls behövts någon ytterligare dumpning av schaktmassor
även där bilbanan finns eller på någon enda kvadratmeter
av hela Lärje-Ring med 1200 kvadratmeter totalt som GMRK ägde tidigare.
Jag började därför
undersöka vad som fanns att göra för att kunna återställa
bilbanan och de tillhörande byggnaderna i tidigare skick till att börja
med. Jag upptäckte då att den blå skyddskåpa av plast
med SKF märkning som fanns i mitten av bilbanan var fäst med en mindre
bult i en järnplåt som hade fyra M20 bultar för att kunna fästa
en centrumpåle där. Ni vet alla vad som hände efter detta så
jag tar inte upp detta på nytt här!
I stället började
jag sanera klubbhuset invändigt ifrån klotter på väggarna
som några vandaler hade roat sig med! Det tog endast några timmar
att göra detta. Senare satte jag ett hänglås för dörren
till klubbhuset och lät trappan som fanns inne i detta vara kvar för
att inte visa att det fanns något att hämta där längre.
Jag började förvara diverse trädgårdsredskap där som
behövdes för att kunna avlägsna all uppvuxen vegetation som hunnit
rota sig ordentligt under dessa fyra år utan underhåll. En av arbetarna
som tillhörde VA verket uttryckte detta som att bilbanan "legat för
fäfot" så länge han arbetat på övriga delen
av området med olika transporter.
Det har jag inte låtit
bilbanan göra längre och under åtskilliga veckors ihärdigt
arbete efter min ordinarie arbetstid med att avlägsna all vegetation i
synnerhet alla meterhöga björkplantor i samtliga skarvar för
de yttre och inre ringarna av minst 60 meters omkrets och dessutom alla djupt
liggande rötter för dessa så har äntligen bilbanan blivit
användbar igen!!!
Den yttre delen av 40 cm
bredd som utgör själva körbanan är otroligt nog inte skadad
alls! Den syntes inte först så jag antog att den 1,5 meter breda
inre delen utmed körbanan var avsedd för detta och behövde förses
med ny beläggning av betong alternativt slipas. Det är helt onödigt
som jag ser det numera då den delen endast behövs för att springa
igång bilarna på.
Jag blev väldigt överraskad
då jag upptäckte att min egen kraftiga centrumpåle kunde duga
om den placerades omvänt vertikalt! Den var aldrig konstruerad för
att användas fastmonterad på en sådan här avancerad höghastighetsbana.
Jag har släpat med mig denna centrumpåle mest som ett minne av mera
privat natur av en viss orsak som jag inte behöver nämna. Den blev
till en början mycket provisoriskt monterad på den avsedda platsen
med de fyra M20 bultarna. Den saknade då en mast och hade inte heller
de fyra triangulära stödskivor av järn svetsade och som numera
går från centrum utmed stolpen under det dubbelradiga SKF kullagret
och till de fyra hörnen där det finns plats kvar för att förankra
hela den här nya konstruktionen.
Det saknas fortfarande
en nödvändig och av mina yngre kollegor på min arbetsplats som
gäller en optisk sådan med en Laserstråle som bryts och som
har mycket högre tidsprecision med avseende på de millisekunder som
krävs i stället för den äldre varianten med avbrutet magnetfält
som också gäller för millisekunder i tidsprecision med en Hall-effekt-switch.
Kablarna finns kvar för
detta ändamål intill plattan på centrumpålen och går
under jord till klubbhuset för registrering där med hjälp av
en laptop dator och USB kontaktanslutning som en Laser tachometer behöver.
Allt finns komplett att köpa redan här i Europa från två
länder som under leverantörer av den här optiska utrustningen
för hastighetsregistrering.
Även de sex stolparna
som håller upp taket vid serviceborden har jag försett med nya anslutningar
så att det går att erhålla en nödvändig belysning
där igen. En automatsäkring för 10A har jag också redan
för detta. Ett av borden saknade ena halvan av de två skivorna men
den har jag också fått hjälp med att transportera dit till
platsen för att kunna komplettera även det servicebordet som numera
är återställt med det tidigare materialet och de rätta
dimensionerna.
Anslutningen för de
båda värmeslingorna under hela bilbanan är ordentligt isolerade
på nytt och de båda jordade kablarna finns även med stickproppar
inne i klubbhuset för att förses med 220V genom något lämpligt
elaggregat som används vid utearbeten. Detta är bensindrivet eller
dieseldrivet och kan lätt anskaffas från byggvaruhus till en rimlig
kostnad. Detta kan då även förse belysningen vid serviceborden
med ström. Endast 1 liter bensin i timmen går åt för att
driva denna elgenerator enligt uppgift! Man kan även erhålla 380V
från ett sådant om det skulle behövas.
Om ni fortfarande orkar
läsa detta långa meddelande ända hit så önskar jag
bara att det blir möjligt att erhålla den generösa lägre
avgiften med 10% av den verkliga årskostnaden som ett företag måste
betala för den här marken till Göteborgs stad. VA verket tjänar
därigenom också på att erbjuda ett nytt GMRK som förening
den lägre årsavgiften för det tidigare området på
1200 kvadratmeter och till en årskostnad av c:a 5 kr per kvadratmeter
i så fall. Jag har redan fått löfte om ett sådant generöst
avtal och VA verket kommer att ge sitt skriftliga medgivande för detta
att lämnas till Göteborgs stad till förmån för GMRK
som nybildad förening. De tjänar ju dessutom den här onödiga
utgiften med den högre kostnaden för ett område som de ändå
inte har någon användning för som jag har sett det också
hittills!
Jag vill gärna höra
era synpunkter var och en efter min redogörelse här och kommer även
att besvara samtliga som hör av sig skriftligen! Ännu finns det hopp
om en egen bilbana i Göteborg som står sig mycket väl i konkurrensen
med övriga bilbanor inom Europa eller ännu längre utanför
dess gränser i övriga världen!
Vänliga hälsningar!
Lars Lundvik
Interimistisk och självutvald som ny ledare av ett nytt aktivt GMRK i Göteborg! Är det någon som har något att invända emot detta kanske?
Kommentar från Red.
Lars Lundvik har varit mycket flitig med att skicka mail sista året. Invektiven och påhoppen har varit många, så det har inte varit tänkbart att införa dessa mail på hemsidan. Men här har kommit en publicerbar inlaga vad Lars Lundvik avser och gör med banan vid Alelyckan i Göteborg. Det är naturligtvis bara trevligt om han kan få igång linbils - verksamhet där. Kan han få igång körningar där enligt FEMAs och SMRUs regler är det bara att gratulera. Måhända måste det nog till mer än en person att driva och sköta en bana - minst 3-4 personer går nog åt till detta. Vi får hoppas han lyckas med sitt medlemsvärvande. Säkerheten kräver också att centrumpåle och skyddsplank är omsorgsfullt utformade enligt FEMAs reglemente och inte enligt privata ideer av en entusiast som aldrig kört linbil.
Nils Björk
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
16 April. Britt Hagel plötsligt avliden. För 3 år sedan avled Rolf Hagel, nu följde hans ständiga följeslagare Hustrun Britt efter.
Nedan till vänster serverandes fika i kiosken i Örebro maj 2000. T. h en bild från största triumfen - VM seger i motorfriflyg i England 1960.
--------------------------------------
2008 - 05 - 13
ART SHOW
----------------------------------------------------
1 Maj 2008 var träning som vanligt i Örebro.
Nedan ser man hur Caster ytterligare förbättrat säkerheten genom fjärrstyrning av automatavstängaren. Det blev en bra dag, många testade och lärde sig hur bilen inte skulle ställas in. En ny bränslepump för tankning testades också.
Nedan ser man hur Nisse, Helge och Ulf provsitter det nya säkra fikabordet.
------------------------------------------------------
2007 - 12 - 21
Vår gode vän och klubbkamrat Bertil Attervik har gått ur tiden !
Måndagen den 3 december vaknade Bertil inte upp till den nya dagen. Han
hade kämpat färdigt mot de allt fler åkommor som efter hand
drabbat honom.
När vi två dagar
tidigare hade telefonkontakt verkade han visserligen något tröttare
än vanligt men han skulle ringa så fort han kände sig lite piggare.
Bertil gav ju aldrig upp och hade en förvånansvärd förmåga
att se positivt på framtiden.
Det fanns många byggprojekt
med bland framtidsplanerna. Dödsbudet kom därför som en chock
när Bertils fru Gun ringde på morgonen och berättade vad som
hänt. Vi känner ett djupt deltagande med Gun i sorgen !
Bertil hade en över
50-årig tid som modellbyggare inom flyg, båt, ångmaskiner
och ångdrivna tåg bakom sig när han vid början av 2000-talet
började intressera sig mer aktivt för modellracerbilar. Bilden ovan
är från den första träffen för att titta på
lite olika möjligheter att komma igång inom modellbilsporten.
Några planer på
att börja tävla på toppnivå var det aldrig fråga
om. Bertil var mer intresserad av själva byggandet. Han var duktig och
noggrann både i maskinbear-betning och handarbete och han ville helst
göra sina egna konstruktioner och formgivningar. Där kom Bertils kunskaper
från de andra modellsporterna fram.
Vi kommer att minnas honom
som en vänlig och hjälpsam kompis och vi saknar honom redan !
Kamraterna i Göteborgs Modell Racer Klubb
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HANS KÖPKE AVLIDEN. 1936 - 2006.
Från SMRU Meddelande nr 2 1996 saxas en av honom själv skriven presentation.
Hans Köpke var väl mest känd som en verklig road-racing talang på 60-talet och här nedan en presentaton skriven av den kände mc - kontinentluffaren Lasse Johansson i MC VETERANERNAS tidning nr 5 2004.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2006-09-18
Protokollet på tyska från Generalförsamlingsmötet vid EM i Pila har kommit. 13 länder var representerade.
( kort sammanfattning av red)
I President Ströbels tal nämnde han säkerheten som en viktig frågeställning. De högre farterna i 5 och 10 cc. har fått presidiet att göra en säkerhetschecklista för banorna, särskilt där 2007 GP och Grand Slamtävlingar skall köras. Bl. a skall skyddsplanket vara av min laminatträ 25 mm eller 2 mm rostfri plåt.
Han nämnde också att vi närmar oss kabelbyte till nästa grövre dimension i 5 och 10 klasserna. Här har Horst Denneler meddelat att 2.1 mm. lina ( nästa dim. i 10cc. ) är den grövsta som är möjlig att tillverka med nuvarande metod. Presidenten bad deltagarna tänka ut framtida sätt att ta ned farterna.
Medlemmar och nybörjare, FEMA 3,5 klassen har utvecklats till en expertklass, det finns ingen billig och enkel nybörjarklass. Ströbel hade här frågor och inga svar. Väntar på förslag. Schweiz kom som förra året med förslag om en ny nybörjarklass. 2.1 cc med vevaxelinsug, ingen fjädring bak, EFRA ljuddämpare. Direktdrift eller raka drev. Maxvikt 1350 gram, samma lina som 1,5. Ålder på förare 10 - 25 år.
Vid EM 2007 blir 3 heat. Klasserna skall stå till 2012, vad göra sen ?
Ströbel blev vald till president på två år igen.
Finanserna var utan problem och genom att inte ge ut årssammanfattningen sparas mycket pengar. Den finns nu att hämta på Internet.
Tävlingar 2007: EM OCH VM går 3 - 5 Aug i Jaroslavl. GP Sverige och Grand Slam Örebro 16 - 17 Juni. Totalt 14 GP och Grand Slamtävlingar.
EM 2008 har Stryi i västra Ukraina erbjudit sig arrangera. Beslut nästa år.
FEMA,s styrelse frågade med anledning av sommarens snabba körningar avslutningsvis hur många länder som delegaterna tyckte skulle vara tillstädes vid världsrekord satta i Europa för att godkännas. 12 av 13 länder ville ha 3 närvarande nationer, den trettonde nationen ville ha två !
( Red,s kommentar med anledning av elakheter i Hannoverreportaget: Då så, färdigsnackat. I god demokratisk ordning beslöt samtliga nationer, även Sverige, att det skulle vara mer än en nation närvarande vid världsrekord i Europa. Red. hade hört av två olika delegater att detta inte togs upp, men det gjorde det. Vad som nu gäller med ev. nya världsrekord är oklart. Mats Böhlins 338 km/h i 10 cc. kördes före beslutet och kanske godkänns om Styrelsen inte inför retroaktivitet. Falks 311 infördes efter beslutet och gäller troligtvis inte, men han var över säkerhetsgränsen, så linbyte blev det. Priit Höjer körde 309 i somras i Tallinn med två nationer före beslutet och Falk körde 308 i Hannover med mer än tre nationer och med grova linan. Så småningom visar det sig nog vad som gäller. )
Så småningom kommer nog hela protokollet på speedmodelcar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2006-04-12
VÅRBILAR 10 cc. 2006.
Europamästare Mats Böhlin nya bil KmanB finns nu i två mycket lika exemplar och skall köras av Mats och Nils Björk. Bilen bygger på en Kärrman gjuten 5 cc. botten och är ganska liten med liten frontarea och mycket strömlinjeformad. Den är konstruerad att ligga högt över marken för att minimera bromsande markinteferens och har ett brett handtag för att generera nödvändig downforce. På den främre är karossen bakad i kolfiber över en skumplastkärna i vakum ( 200 g ) och den bakre bilen har en kaross enligt sista skriket av trä : abachi och balsa ( 240 g ). Den främre bilen har en självbyggd box utväxling 1:1,75 med axelkullagren på utsidan om drevet och den bakre bilen den excellenta 1:1,61 Denneler-boxen. Stötdämpad fjädring med långt slag fram och bak för ojämna sydliga banor. Givetvis MB motor med avgasventil och flood-off. Mats tränade i höstas 339 km/h, är det i år drömgränsen 340 ryker ? Kan svenskarna behålla sin 10 cc. hegemoni i år? Picco kommer med en ny motor och Tonu Sepp laddar om.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MB Fabriken har flyttat.
Mats Böhlin har flyttat och håller nu på att flytta in sina maskiner och utrusta en ny fabrikslokal i Västerort i Stockholm. Då det är förrådet i ett hus för vanliga människor blir det hela trångt som i en Ubåt. Flera maskiner och hurtsar har försetts med hjul för att kunna rullas under bänkar när de inte används. Men den nya serien av MB motorer rullar på ändå. en del arbete är utlejt.
--------------------------------------------------
Rolf Hagel in Memoriam.
Från Veteranmodellflygarnas excellenta tidning OLDTIMER har vi fått kopiera följande runa. ( deras hemsida är www.smos.info).
Den täcker naturligtvis huvudsakligen hans avsevärda modellflygaktiviteter, det var när han avslutade dessa i början på 70-talet som han började med linbilar och han fick här en minst lika framgångsrik modellist-karriär som med flyget. Red. vet dock at den seger han själv var mest stolt över världsmästerskapet i F-int. Red. har känt mycket hobbyfolk inom bil-racing, road-racing, modellflyg och modellbilar, men ingen har varit i närheten av Rolfs resvillighet. Han kunde på torsdag bestämma sig för att delta i en radiobilstävling på Sicilien på lördagen, och så drog han - nonstop. Rolf var en modellist hela sitt liv alltsedan han i mycket unga år efter kriget började med modellflyg på Årstafältet i Stockholm.
Red. har känt Rolf sedan 50-talet, då han började med linstyrning, bl.a flög han team-racing med Mario Pinotti. Han blev snabbt känd som en jävel på att vässa motorer. Red. kommer mycket väl ihåg EM Bryssel 1959 (tror jag) där jag bl. a. flög speed och Rolf mycket generöst lånat ut sin Supre Tigre 2.5 cc. motor till mig. Jag hade dåligt tanksystem och fick ingen fart, men efter tävlingen hade man en liten motortest i depån där de vassaste testkörde Super Tigre fabrikens herrar Garofali och Pratis testpropeller. Rolfs motor varvade 1000 rpm mer än någon annan. Rolf var som klippt och skuren för speed, men han klarade inte brottningen med pylonen, och därför blev linbilar den nya hobbyn. Åren gick och det hade börjat bli jobbigt att hämta tillbaka friflygmodeller en blåsig dag många gånger. Tror det var Bengt Abrahamsson somm lockade in honom till bilarna. Det tog inte lång tid förrän han dominerade här också med t. ex. Skånska Ville med vänd Super Tigre X 15. Världsrekord. Så rullade det på i 30 år med oräkneliga segrar och kontinentalresor. Han körde också radiobil med sonen Pontus. Och trimmade och servade Picco motorer åt alla.
Nils Björk
Med hustru Britt Cranfield, England 1960. ----------------------Till hö. i depån någonstans 40 år senare med sina två 10or.