OLDTIMERKÖRET I ÖREBRO 16 MAJ 2009.
Årets kör gynnades av mycket fint väder, +15 ° sol och ingen blåst.
Årets inteckning i Oldtimerkannan för bästa prestation togs av Leif Åström och Lars O Johansson gemensamt för deras jämna körningar med sina nyrenoverade Blue Devil. Åström var också bäst på regulariteten - bara 4 tusendelar ifrån angiven fart. Märkbart var att de flesta körde mycket pricksäkert och driftsäkert - de 6 första hade mindre än en kilometers avvikelse.
namn |
önskefart
|
bil | motor |
heat
1 km/h
|
heat
2 km/h
|
|
1
|
Richard Helander |
122
|
SMRU | 1.5 cc |
118.290
|
115.272
|
2
|
Pelle Liden |
100
|
SMRU | PAW 1.5 cc |
54.476
|
0
|
3
|
Kalle Gardh |
78
|
EGEN | Enya 1.5 cc |
0
|
0
|
4
|
Dag Tisell |
98
|
SMRU | PAW 1.5 cc |
100.631
|
-
|
5
|
Ulf Ek |
170
|
Slabang | EGEN 2.5 cc |
168.362
|
166.382
|
6
|
Bo Gardh |
100
|
Alfa Romeo | TC ryss 2.5 cc |
0
|
-
|
7
|
John Goodall |
150
|
Slabang | Oliver 2.5 cc |
148.941
|
150.798
|
7
|
John Oliver |
140
|
Slabang | Oliver 2.5 cc |
139.068
|
140.515
|
8
|
Ulf Ek |
160
|
RQ 58 | Oliver 2.5 cc |
161.916
|
156.492
|
9
|
Rune Granberg |
150
|
RQ 65 | SuperTigre 2.5cc |
0
|
0
|
10
|
Johan Clason |
132
|
EGEN | TEMU |
128.706
|
132.582
|
11
|
Mats Böhlin |
162
|
Proto 68 | SuperTigre 2.5cc |
155.278
|
159.583
|
12
|
Bo Gardh |
120
|
Bugatti | TC Ryss 2.5 cc |
-
|
-
|
13
|
Ulf Ek |
170
|
RQ 65 | KB 2.5 cc |
0
|
173.774
|
14
|
Nils-Erik Palmen |
198.5
|
Strumpfel | SuperTigre 5 cc |
197.513
|
-
|
15
|
Lennart Forslöf |
170
|
Papina | Hornet 10 cc |
0
|
-
|
16
|
Leif Åström |
155
|
Blue Devil | Dooling 10 cc |
154.996
|
-
|
17
|
Richard Helander |
155
|
10 cc |
-
|
-
|
|
18
|
Kalle Gardh |
180
|
Railton | McCoy 10 cc |
175.240
|
-
|
19
|
Lars O. Johansson |
155
|
Blue Devil | Dooling 10 cc |
155.948
|
-
|
20
|
Harry Jonsson |
175
|
Padda | McCoy 10 cc |
0
|
-
|
21
|
Ulf Ek |
175
|
Invader | McCoy 10 cc |
166.575
|
-
|
22
|
Lennart Forslöf |
150
|
Papina | Miles 10 cc |
109.593
|
-
|
23
|
Leif Åström |
170
|
Challenger | Dooling 10 cc |
0
|
-
|
Resultat Regularitetstävlingen
1
|
Leif Åström | Blue Devil |
0.004
|
2
|
John Oliver | Slabang |
0.5
|
3
|
Johan Clason | EGEN |
0.6
|
4
|
John Godall | Slabang |
0.8
|
5
|
Lars O Johansson | Blue Devil |
0.95
|
6
|
Nils-Erik Palmen | Strumpfel |
0.98
|
Nedan ses Åström och Lojansson med sina Blue Devil. Är en Tegström konstruktion från 1948. Tegström byggde den första i stålplåt knackat på en träform. Den bilen gick tidigt till USA. Rune Granberg fick träformen och snittade den horisontellt samt holkade ur och göt fem ex i alumin. Nu blev två färdigbyggda. Dooling med batteritändning.
Nedan vä. Lojansson hade en ovanligt lång startkäpp. Hö - bland dieselåkarna var det gamla cykelhjulet populärt - här Kalle Gardh och Richard Helander.
Nedan - det engelska laget med John Oliver och John Goodall körde jämnt och bra med Oliver Slabanger. Slabang är inte en Zettis konstruktion -Det är enl. Zettis Berra Skoglund som är pappa till den - gjord 1958. Varför kör de inte sin egen Bottums Up ? - jo Slabangen är snabbare.
Nedan kollar Mats Böhlin på en gjutning av Snabba Ville som Odelius fått tag på - framför motorer och bilar till Salu. Bilen främst en Oliver Alfa. Eskader inspirerades av den - Björn Karlström ritade och B O Nilsson gjorde gjutmodell och byggde första Eskader Alfan med Elfin 2.5. ( källa Zettis ) Zettis körde den i Eriksdalshallen 1951 - nytt Svenskt rekord 103.97 Red har fått tag i ett manglat ex av den - kom här över en fin okörd Elfin 2.5 som passar.
Nils Björk