TEGSTRÖMS BILAR.

2006-04-23

Hej på er!
Här är en bild på en motor som med största säkerhet Tegström gjort. Frågan är väl till vilken bil var den tänkt.
Det är en glödstiftsmotor med 22,0 mm cylinderdiameter, ca 28 mm slaglängd, vilket ger ca 10,6 cm3. Måtten är 155 mm lång, 220 mm bred, och ca 60 mm hög. Motorn driver på högra hjulet medan det vänstra rullar fritt där också ett undertrycksstyrt insug sitter monterat inuti axeln. Fälgdiametern är 68 mm. På undersidan av motorn finns fyra fästskruvar. Motorn ser ut att vara nästan samma motor som presenterades i Teknik för Alla. (Blue Bird nedan ? Red) Är det någon som känner till motorn och vet vad den kan ha för historia. Den påminner ju rätt mycket om den motorn som visas i TfA, sånär som på insuget och att det är en glödstiftare..

Hälsn Uffe Carlén

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rudolf Tegströms RT Special från byggd 1944, publicerad 1945 - en av Sveriges första linbilar - såldes tisdagen 7 mars 2006 på Stockholms Auktionsverk.

Red. var där och tittade på denna klenod och kunde konstatera att bilen var mycket välbyggd och i ett totalt och fantastiskt fint originalskick med 14 cc. Feltgiebelmotor. Däcken (reklam askkoppsdäck) har stått sig bra. Drivning enl. amerikansk förebild - friktionsskiva. Kaross - över och underhalva - knackad på en gjutgärnsform i 1 mm järnplåt. Formgivningen antyder att BMW;s och Adler;s tävlingsbilar från den sista tävlingen Berlin - Rom 1940 och Bugatti kan ha varit varit förebilder. Denna bil kördes inte alls, var en pr-bil. Tegström byggde nya bilar med egna motorer och dessa var snabbare.

Utrop 5 - 7 000 Sek. En telefonbudare ropade in bilen för 30 000 Sek., där la sig red. Vart den gick kan man bara gissa, rik amerikansk storsamlare?

Våren 1945 såg man att Tyskland var på knä och att kriget snart skulle vara slut. Restriktioner skulle försvinna och man skulle kunna ägna sig åt teknik-hobbies igen. Teknik för Alla och Teknik och Hobby började slå på reklamtrumman för denna ny hobby - sport från Kalifornien. Man kunde inte få in något utifrån än, då var det denna bil som man skrev om. Första artikeln om denna bil var i Tfa den 2 feb. (nedan). I April i Teknik och Hobby kom ritning och arbetsbeskrivning.

Den uttalade förhoppningen var att fler skulle bygga bilen och Tegström förklarade sig villig låna ut den 20 kilos gjutjärnsformen.

 

Jägne RT Special 1945.

En som hängde på och lånade formen och byggde en bil var Curt Jägne i Stockholm. Nedan Jägne RT Special 1945. Men han byggde på ett helt annat sätt. En i delar hopsvetsad monoque - kaross i aluminium-pantal plåt. Annan form på sidofönster. Med motorpaketet insatt i en lucka undertill. Nedan.

Red. har kommit över skalet av denna bil som vandrat via Helander - Odelius. Karossen och framvagn. Den är 60 år gammal. Det finns ricinoljerester inuti karossen, så motorn är nog körd, mycket tveksamt om bilen är körd. Den verkar aldrig ha varit målad. Red,s tycker det skulle vara trevligt att om möjligt få ihop denna bil igen. Så småningom kommer väl nåt om hur det blev, kanske finns inkromet kvar, dramat fortsätter. Ska bilen göras i ordning ska det givetvis om möjligt vara som den var, annars blir det historieförfalskning. Tydligen var det INTE vinkelväxel eller dessa hjul.

2003-04-03

Red. hoppades att någon som hade fakta om denna tid skulle höra av sig och ja, glädjande nog har Arne Zetterström hört av sig med korrigeringar. Red. var inte med då, flög Tummeliten med gummimotor. Arne torde vara den ende som är kvar av de aktiva från den tiden. Det var mycket bullshit i texten. Risken med sånt här är ju att nedskrivna felaktigheter från djungeltrumman historiskt senare tas som fakta. Mycken lin-bil fakta har aldrig blivit nedskrivet, lin-bilarkeologi är svårt! RT Special kördes inte alls och några linfästen finns inte. Den var en ren pr-bil. Den deltog också hösten 46 i utställning på Tekniska Museet.

Enl. Arne var den första Svenska lin-bilen gjord av Fröjd i Landskrona och den gjorde 81 km/h. Artikel och bild TFA Nov. 1941.

Se nedan Arnes kommentarer om Jägne Special, det mesta i texten var fel enligt Arne. Red. har strukit.

Här följer Arne Zetterströms kommentarer.

" Jägnes RT, tillverkades av pantalplåt, hjälp med svetsningen fick han nog när han jobbade på FFVs J-22 verkstad på Bromma.

Bilen + Jägne finns avbildad Sept.-46 i Populär-Teknik när han " tränar " på PTs bana vid Brommaplan. Träningen är helt fejkad. Hjulen är inga original, tagna från Jägnes 2 cc. dieselkärra SILVERPILEN, som var enda bil som kördes med hundbitgummi. Lämpliga hjul fanns redan hösten 45, Tegströms T-T 92.

Efter bilden i PT syntes den inte mer förrän L. H. var hos Jägne för några år sen och plockade honom på vad han hade kvar av bildelar.

"Motorpaketet" har R. H., det är gjort för liggande motor med cylindriska kugghjul.

Det är nog roligt att fabulera om gamla bilar, men låt det vara fabulering, men lägg inte ut det på nätet så någon kan tro det är sant.

Häls. Arne Z. "

2006-04-16

Red. har fått låna Arne Z. tidningsdokumentation från 40-talet och läst på. I ToH nr 7 1945 står att Jägne håller på med en ny bil ( efter hans första dieseldrivna "Silverpilen") och att det blir en RT Special med en RUDI 10 motor ( Tegströms motor ) och aluminiumkaross. Den var inte klar till Sveriges första tävling 9 Sept. 1945 vid Klarahallen eller den andra på National 28 Dec. 1945. Men i nr. 10 1946 - inför det första SM-et 7 0ktober 1946 i Vinterpalatset - beskrivs bilen med två bilder som en outsider och RT Special men med Jägne insida och med en Ohlssonmotor. Bilderna är tydligen fejkade och bilen kördes inte vid detta tillfälle eller på SM. Sen kom McCoy motorer och Invadern som rejält åkte ifrån de Svenska hembyggena. Red. har tittat noga på Ohlson motorn i bilen och kan inte se någon möjlighet att få in den i bilen på tvären med raka drev, så måhända var bilden under rätt ändå. Dramat fortsätter.

2006-09-04

Det fanns inget inget mer till bilen hos Helander Junior. Däremot finns en halvfärdig kaross till. Helt enkelt var det nog så att bilen aldrig kom längre än så här. Jägne planerade sätta in en O o R motor. Helt klart är att det är omöjligt att få in motorn med raka drev, så det får nog bli en O o R och med med vinkelväxel ändå som i RT Special. Så bilden nedan var nog rätt nära från början. NB.

Tegström var mycket produktiv,

här är fler av hans bilar nedan fr. vänster Blue bird, Red devil och Flying car.

Nedan skiss av Björn Karlström Red Devil diesel-twin i Teknik och Hobby Nov. 1945.

Nedan Blue Bird med diesel-motor från Populär Teknik Augusti 1946.

Och ritn av Tegström.

DELFIN från 1947.

Här är en annan av Tegströms vackra bilar som kunde beses vid Octans klubbmöte 2006-03-15.

Bilen nedan har smalare spårvidd: ombyggd, tidningsbilden är spegelvänd. Bakom en Dooling F. Tegström kvaddade bilen vid en uppvisning i Norrland sommaren 1947 då den slet sig, och han lagade bilen med smalare spårvidd.

Motor Ohlson o Rice 60, direktdrift på ett hjul på vevaxeln, batteritändning.

BLUE DEVIL 1948.

Nedan avslutningsbild av Tegströms kreationer, här en bild ur Hobbyboken av Blue Devil från 1948. Den lär också ha gått till USA.