-------------------------------------------------------------------
2010 - 02 - 04
Ulf Carlen håller på med ett Dooling projekt:
Att bygga en Oldtimer
bil.
Underdelen eller
pannan köpte jag av Rickard Helander vid förra Oldtimerträffen
i Örebro i våras. Jag har inte lyckats riktigt utröna vad det
är för en bil jag har köpt, men den är gjord i Sverige och
borrad för en Dooling .61. Som alltid med gamla bilar och som har gått
genom en del händer så är det en massa hål här och
där i pannan. Någon har borrat upp för att få rum med
lite större skruvar, gjort ett extra hål här och nånting
bra för dräneringen där. Efter ett par år ser pannan ut
som en ost. Nåväl boxen bak fanns med, med lager och drev som verkade
ok, framaxeln var av någon anledning kapad mitt av, så det blir
väl till att lappa ihop. Eftersom jag aldrig har plockat med en 10a tidigare
verkar allt så stort.
En efterlysning kan vara på plats! Jag skulle behöva en bättre
Doolingmotor, eller i alla fall ett bättre hus och gärna en bra kolv
någon som har något till salu?
Karossen
Vännen i Fjällbacka hade ett par bitar från grannens fasadomklädning
liggande cederträ! Kunde bli elegant kanske. Sagt och gjort! En
profil av pannan gjordes i 2 mm plywood med alla begränsningar in- och
utvändigt tillkapade. Den skulle bilda botten på toppen. På
det travades plank av ceder och limmades med vanligt vitlim. När man har
en sån stor klump som det blev vet man att i stort sett allt ska bort,
runt 90-95% av materialet ska avverkas. Det visade sig senare att ceder är
ett lite oberäknerligt material, vissa plankor är hårda och
andra är inte så täta, precis som med balsa.
En hake bak för fastsättningen fälldes in och plastades fast,
samt ett styrstift fram så att man provar karossen i samma position hela
tiden. Sen gick jag till vår stora, riktiga järnaffär här
i stan och inhandlade en kvistborr eller heter det kvistfräs? Upp med den
i pelarborrmaskinen och så sätter man igång och tillverkar
spånor. Det är lätt att borra ur för mycket eftersom det
är så kul. Fräsen går för högtryck och bänken
ser inte ut som den gjorde för en stund sedan. Spånorna finns överallt
och brinner bra, så dom får åka in i kaminen och minska elräkningen
med ett par kilowatt.
Cederträ luktar ganska gott, det är samma träslag som i skolans
gula blyertspenna! Behagligt att skära i, men lite sprött och kort
i fibrerna. Spricker lätt längs fibrerna och man försöker
köra åt fel håll, men behagligt att bearbeta. Särskilt
fint går det mer en vass rasp. Men det dammar förfärligt, man
är inte så snygg när man kommer in till frun! Det nedersta varvet
av ceder visade sig var hårdare än de övre lagren, vilket gör
det svårt att fila och slipa jämnt och snyggt.
Motorn tömde jag på viktiga delar och så tejpade jag igen alla
öppningar med silvertejp så monterades motorn i pannan med svänghjulet
på plats. Och sedan är det bara till att prova, gnaga bort lite flis,
prova igen, och gnaga igen, prova, prova, prova, osv. osv. Ett bra sätt
är att lägga in en bit vanligt karbonpapper i kåpan, prova och
gnugga, så ser man klart och tydligt var det tar i. Och så där
får man hålla på tills motorn går fri.
Sen till utsidan! Hur tusan ska den se ut? Så smal som möjligt förstås,
och rätt aerodynamik runt om. Lite hål för inluft till förgasare
och kylning och utluft måste ju planeras. Små hål, stora hål,
NACA-duct-hyvlar, blir det övertryck eller undertryck. Ska den vara lite
asymetrisk eller liksidig, lite assymetri kanske är bra med en stjärt
som hjälper trycka ut nosen lite lagom. Det är ju mycket som ska lira
in har jag lärt mig. Fram med papper och penna och skissa på nåt
fint. Inte lätt för en novis. Men, nja så där kanske och
så fram med stämjärn och klubba och börja banka! Efter
någon dag ser den ut som en fet delfin, så bort med mer material.
Det får ju bli ett genomsnitt, utrymme på insidan, minimal tjocklek
i karossen och en bra aerodynamisk utsida, som en damsko rymlig på
insidan och lite och nätt på utsidan.
Återkommer senare med fortsättningen. Hälsningar Uffe Carlén
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2009-11-04
John D. Ellis från New York har skickat bilder på nygamla Kuebler car med Dooling 29.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2005-03-22
Vårrustningen är i full gång, här en bild på Ulf Ek,s nygenomgångna RQ 2,5 cc. Skall köras på Oldtimer GP i Maj i Örebro. Intresset är stort, ett flertal Engelsmän har aviserat ankomst.
2005-03-04
Flera har köpt från Amerika en i Kina tillverkad glashyllereplika av en McCoy Midget från c.a 1950. Den har attrapp-motor och plastdrev och är mycket trogen originalet och mycket välgjord. Det går tydligen bra enl. Engelska experter att bygga om den till körbart skick med t. ex en äkta McCoy 19 eller någon annan motor i den storleken. Kostar c.a 1000 kr. med frakt. Här Rune Granbergs exemplar.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
2005-02-08
När det gäller
Uffe Eks engelska "Maserati-bil" så är det helt klart att
det sitter en Keil K6 motor i den.
Motorn är utseendemässigt helt olik Stentor 6 motorn och den uppmärksamme
tittaren kan ju klart och
tydligt se på de två olika bilderna, (Uffe Eks bilbild och Ulf Carléns
byggsatsbild) som tidigare är publicerade
på SMRU:s hemsida att den kanske största skillnaden som skiljer motorerna
åt är att de har utblåset åt
olika håll.
Motorerna verkar inte ha något samband när det gäller tillverkningen
enligt noteringarna i mina engelska
modellmotorböcker som de finns med i.
Janne Ö.
2005-02-03.
Maseratin: Arne Zetterström har hittat en gammal bild av motorn. Där hette den Keil K6.
( Kommentar av red: Detta skulle möjligen vara den kända Engelska modellfirman KeilKraft. Möjligen är det så att det är en Stentor motor som KeilKraft sålde under eget namn. Sådant var mycket vanligt i England bland t. ex. motorcykelmotor fabrikanter under 30-talet.)
2005-01-14.
Hejsan!
Jo bilen är en Maserati
som tillverkades och såldes av E. & M.. Bilen fanns i två versioner,
dels som rågodssats för den som hade en svarv och dels som färdig
byggsats och då kostade den "two gunieas more". Den visas också
på bild med just en Stentor-motor på 6 cc. I boken Model Car Manual
från 1949 finns lite beskrivning samt bilder, (bifgar dessa).
Hälsningar Uffe Carlén
PS. Mycket beröm för det fina meddelandet som kom på posten här om dagen, frun säger Håller du på och läser det där fortfarande!
2004 - 12 - 21
Bilen nedan identifierad. Det är en "Maserati" tillverkad av English Experimental and Model Co. 1948.
Motorn är en Stentor 6 med batteritändning. Motorn står bakom sittbrunnen, framhjulsdrift med centrifugalkoppling och differential. Individuell bakhjulsfjädring.
2004 - 12 - 18
Ulf Ek har fått tag i den här bilen, som stått i ett skåp i 50 år.
Vad är det ? Är det nån som vet ?
Red. tycker den ser engelsk ut.
--------------------------------------------------------------------------
Vid EM i Basel visades det upp och såldes linbilar och och motorer dock mest replikor och delar till sådana. Här är några bilder av utbudet.
Nedan smaskig fungerande V8 och delar till en stjärnmotor.
Nedan nybyggda skalabilar med 4-taktare och en replika med replikamotor för glashyllan.
----------------------------------------------------------------------
kman
EN GAMMAL FEMMABIL
Vid EM i Gävle 1978, för övrigt samma år som 80 / 20 bränslet infördes, deltog Giualtiero Picco bla i femmaklassen. Bilen han byggt och körde var ganska typisk för sin tid och hade utanpåliggande bakhjul med ofjädrad box. Bilens körriktning var moturs och motorns rotationsriktning var normal. I bilen satt det då en prototyp OPS 29 där cylinderfoder och vevhus var nerkortat så att kolven vände jäms med cylinderflänsens överkant. Någon serieproduktion av denna OPS 29 blev det aldrig. Däremot användes konstruktionen i OPS 10cc motorer och till en början också i PICCOs motorer när han några år senare startade produktionen av motorer under eget namn.
Inför säsongen
79 hade Piccos femmabil kommit i svensk ägo. Bengt Abrahamsson hade
tagit över bilen och sedan dess har den ägts av flera svenskar. Detta
har satt sina spår både i bilen och resultatlistor. När
Bo Colliander gick bort i september 92 var han ägare. Sedan dess
har bilen legat hemma hos sonen Fredrik och under vintern -03 hjälpte jag
till med att få
den i körbart skick. När
renoveringen började fann vi bla att boxen inte längre var ofjädrad
och dessutom hade bilen berikats med ett tjugofemtal hål i kaross och
botten. Vad dom flesta av dessa hål var avsedda till var och är fortfarande
helt obegripligt. Bilen var i ganska dåligt skick men efter en hel del
arbete så började det hela se ganska bra ut.
En uppgraderad OPS 29 motor med en halvmodern pipa sattes in. Stålsvänghjulet byttes ut mot ett av aluminium för att minska lyftet över bakhjulen. Handtaget fick också bytas då detta hade misshandlats så det knappast längre uppfyllde kraven enligt FEMAs regelbok.
Första provkörningen,
efter renoveringen, gjordes en vacker aprilkväll (-03) på Göteborgsbanan.
Ett par Ø 88 däck hade monterats (utväxling 1.92:1). Bilen
funkade men gick
bara runt 245 kmh. Efter provkörningen gjordes en del justeringar av upphängning,
tank och motorns insug. Efter ytterligare några testkvällar, däckbyte,
justeringar och en missad tävlingsstart hände det att bilen gick upp
mot 265 kmh men det var svårt att få den att nå dessa hastigheter
varje körning. Problemet visade sig bla vara en otät pipa. Efter att
ha fixat pipan, höjt kompen och en del andra justeringar så gick
det att repetera körningarna på 260 kmh och däröver.
Vid GP tävlingen i Göteborg 04 gjorde bilen personbästa
med 262.850 kmh och lindiameter 1.5 mm. Det går säkert att klämma
ut ytterligare kilometrar ur bilen men riktigt fort går det aldrig att
köra, för detta är bilen alldeles för omodern. Bilen är
ju faktiskt över ett kvarts sekel gammal!
LITE HISTORIK OM BILEN
ÄGARE | ÅR |
BÄSTA
RESULTAT
|
LINA
|
G Picco | 1978 |
243.01
|
?
|
B Abrahamsson | 1979 - 81 |
251.36
|
?
|
B Larsson | 1981 - 84 |
254.993
|
1.2
|
L Helander | 1985 |
255.246
|
1.2
|
J Öberg | 1985 |
259.44
|
1.2
|
B Colliander | 1986 - 92 |
253.343
|
1.2
|
F Colliander | 1992 - |
262.850
|
1.5
|
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
13 Maj 2004.
Denna träningsdag kördes Friedrich´Strumpfels gamla Super Tigre 5 cc. helmetallbil från 1968 av ägaren sedan 30 år Nisse Palmen.
Ulf Ek har renoverat bilen och den gick bra direkt och gjorde 190 km/tim.
-------------------------------------------------------------------------------------------
OLDTIMER GP ÖREBRO 22 MAJ 2004 och BROMMAKANNAN 23 MAJ:
Stuart Robinson från England tog årets inteckning i Racer Octan Oldtimer Trofe för bästa prestation med sin Dooling Arrow. Han hade bra snurr på sin Dooling med 189 km/h och ses här till vä. få priset av förra årets segrare Ulf Ek.
I Rally - Regularitetstävlingen nåddes nedanstående resultat.
PLAC.
|
NAMN
|
FÖRNAMN
|
CC:
|
MODELL
|
MOTOR
|
NOM.
FART
|
1
KÖRN.
|
2
KÖRN.
|
TIDSDIFF.
|
Tarast
|
Martti
|
1,5
|
Ingenaning
|
Webra
|
48
|
-
|
-
|
||
Ek
|
Ulf
|
1.5
|
Egen
|
Egen
|
137
|
124.555
|
143.628
|
||
Björklund
|
Kent
|
1.5
|
SMRU
|
PAW
|
110
|
115.933
|
-
|
||
Barrett
|
Stan
|
1.5
|
SMRU
|
PAW
|
125
|
114.711
|
-
|
||
Tillman
|
Christer
|
1,5
|
MRÖ
|
Webra
|
89
|
-
|
-
|
||
Ekstrand
|
Åke
|
1.5
|
SMRU
|
PAW
|
122
|
124.335
|
-
|
||
Björklund
|
Kent
|
1.5
|
Stilett
|
Cox
|
130
|
144.652
|
-
|
||
3
|
Falk
|
Jan-Erik
|
1.5
|
Egen
|
Egen
|
150
|
144.405
|
148.750
|
1.250
|
Tarast
|
Martti
|
1.5
|
Ryss
|
Ryss
|
72
|
-
|
-
|
||
Ek
|
Ulf
|
2.5
|
Slabang
|
EgenTC
|
170
|
168.450
|
171.300
|
||
4
|
Ek
|
Ulf
|
2.5
|
Slabang
|
EgenTC
|
150
|
116.671
|
151.229
|
1.229
|
Gardh
|
Bo
|
2.5
|
Bugatti
|
RyssTC
|
129
|
0
|
0
|
||
1
|
Ek
|
Ulf
|
2.5
|
RQ65
|
Oliver
|
140
|
139.883
|
142.347
|
0.117
|
Eriksson
|
Helge
|
2.5
|
ThimbleDr
|
Komet
|
58
|
56.246
|
-
|
||
Ek
|
Ulf
|
3.25
|
Hornet
|
Hornet
|
100
|
78.821
|
92.400
|
||
Palmen
|
Nisse
|
5
|
Strumpfel
|
Super
Tigre
|
190
|
184.423
|
182.940
|
||
Köpke
|
Hans
|
10
|
Papina
|
McCoy
|
160
|
-
|
-
|
||
Zetterström
|
Arne
|
10
|
Dooling
|
Dooling
|
-
|
0
|
-
|
||
Johansson
|
Lars-Olov
|
10
|
Invader
2
|
McCoy
|
152
|
136.269
|
149.504
|
||
Jonsson
|
Harry
|
10
|
Spur-Padda
|
McCoy
|
165
|
0
|
160.167
|
||
2
|
Björk
|
Nils
|
10
|
Invader
1
|
McCoy
|
155
|
0
|
154.815
|
0.185
|
Stuart
|
Robinsson
|
10
|
Arrow
|
Dooling
|
150
|
189.637
|
185.236
|
Arne Zetterström, Dooling maestro, var där.
-------------------------------------------------------------------------------------------
OLDTIMER GÄVLE
3 AUG 2003
RESULTAT
1,5 cc
1 Ulf Ek ----------- Own Own---------- - - 135,903 134,631 135,903
2 Kent Björklund - SMRU PAW -----------102,882 - ----- - 102,882
3 Björn Larsson -- Condor 68 PAW---- - - 50,277 ------- 50,277
Kent Björklund -- Bugatti Diesel-------- 82,683 - - - -
Christer Tillman - MRÖ Webra - - - - -
Jan-Erik Falk ---- Falk 155 Own - - - - -
2,5 cc
1 Ulf Ek ----------- Own Slabang------- - - 154,898 175,604 175,604
2 Lars Sundberg - Slabang Oliver TS-- - - 152,340 154,406 154,406
3 Bo Gardh ------- Bugatti Ryss -----------123,079 127,954 127,954
Ulf Ek ----------- Own Slabang - --------- 155,345 -
10,0 cc
1 Nils Björk ------ Frypan OPS - ---------- 229,130 - 229,130
2 Karl Gardh ----- Raytor McCoy---------- 171,413 -- 171,413
Nils Björk ------ Arrow Dooling - -------- 160,987 - -
Nils Björk ------ Invader McCoy - ------- 159,175
--------------------------------------------------------------------------------
Nedan Björn Larsson med sin propellerbil Condor och starten.
Nedan väntan på start. 2 slabanger med Oliver TS och Frypan-OPS, Dooling Arrow, McCoy Invader.
------------------------------------------------------------------
Två Göteborgsbilar från oldtimer mötet i Örebro 14 Maj 3003. Nederst en Buruts femma, bakom en McCoy Invader senare modellen.
------------------------------------------------------------------------------