OM STÖTDÄMPARE
2007 - 11 - 24
Det har kommit förfrågningar om red.s stötdämpare, här kommer fylligare uppdatering, Alla i Octan körde med stötdämparfjädring i Lyon i Oktober 2007 och vi vann nog minst 5 km/h med våra stötdämpare. När red. körde i Lyon för två år sen utan dämpare gick det åt h - e.
Ovan till vä. syns överst framdämparen till reds 5a. Den bästa jag hittat. Det är en ATOMIC CHOCK ABSORBER ( metall ) med gängad kropp vilket gör att man steglöst kan ställa fjäderspänningen ( det är väldigt bra ). Till denna använder jag KYOSHO DUAL SPRING som fjäder. Radiokillarna har rätt mjuk fjädring så man får ha rätt långa hävarmar för att det skall stämma. Detta går både fram och bak till en 5a.
Bak på en 10 tror jag ! att man skall ha en lite kraftigare grejor med större kolv- nedan till vä. Det är en KYOSHO TURBO BIG CHOCK ( metall korta modellen ) till en grussprutar-buggy. Här ställer man fjäderspänningen med mellanringar och man får räkna med att originatfjädrarna är för mjuka och ytterligare en hjälpfjäder får insättas.
För att ställa stötdämparens " hårdhet " har man silikonolja med olika viskositeter. Red. har 7 olika och kör just nu med KYOSHO SILICONE OIL 3000. Lagom på mina bilar. Ha , vad är lagom ??
Dessa grejor har jag köpt hos
HOBBYMAGASINET
Häradsvägen 119, Huddinge. tel. 08-7748484 ( södra Stockholm )
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2005-11-15
Red. har haft anledning att förse sina bilar med stötdämpare. Det visade sig i Lyon vid EM 2005 att på guppig bana ska man ha bra stötdämpare för att få ut farten. På släta banor går det bra ändå. I Nordeuropa har vi släta banor, så här är detta inget problem. I Gävle har Lars Wahlund visat att en 10a där går lika fort utan fjädring.
Men ska man köra internationellt överallt måste man ha bra väghållning. Och en bil med välinställd fjädring-stötdämpning går bra även på släta banor - alltså överallt.
Till radiostyrda bilar finns det mycket fina fjäder-stötdämparenheter att köpa i olika storlekar. Det finns också olika hårda fjädrar att få, för oss ska det vara den hårdaste. Här är tre olika storlekar som jag funnit bra. Mycket välgjorda med bra tätningar. Man kan naturligtvis bara ha stötdämparen och en fjäder på annat ställe.
TILL VÄNSTER en rätt stor Kyosho buggy-dämpare till deras större bilar - korta modellen i metall.
Längd mellan fästhål 93 mm. Fjäderdia. 19 mm. Kolv 12 mm. Slaglängd 20 mm. Lämplig till 10 cc. bak.
I MITTEN en Kyosho fram, korta modellen i metall till 3.5 cc. asfaltbil.
Längd fästhål 61 mm. Fjäderdia. 16 mm. Kolv 10 mm. Slag 11 mm. Lämplig till 10 cc. fram - 5 cc. - 3.5 cc och 2.5 cc bak.
TILL HÖGER. en rätt liten Thunder Tiger, korta modellen i metall fram till TZ-2. Kan man köpa hos WENTZELs.
Längd mellan fästhål 50 mm. Fjäderdia. 12 mm. Kolv 6.4 mm. Slaglängd 12 mm. Lämplig 1.5 cc - 2.5 cc. och 3.5cc. fram.