EUROPAMÄSTERSKAPEN I PILA, POLEN 2 - 6 AUGUSTI 2006.

FÖR RESULTAT - SE SPEEDMODELCAR

Årets EM gick i Pila, Polen. Pila betyder såg, vilket beror på att det är en skogig och vacker region med träindustri sen många hundra år. staden hette förut Sägemuhle och var tysk från 1700 talet fram till 1945. Ligger c:a 25 mil öster Berlin och c:a 23 mil från Ystad-färjan till Swinoujscie. Det har varit en härjad region - Karl den tionde var här och brände ned stan 1655, 1705 var Karl den tolfte här och brände ned stan. 1945 kom ryssarna och förstörde hela stan och körde etnisk rensning och kastade ut 35 000 tyskar, så 1948 var det bara kvar 10 000 innevånare. Stan har nu c:a 70 000 innevånare och uppbyggd med rysk efterkrigsarkitektur. Man har natur-turism med vandringsleder och kanotpaddling på floden GWDA. Nedan till vä. syns stadens centrala del med det stora lyxhotellet Gromada, där de flesta tävlandena bodde och där banketten var.

Nedan till vä. i mitten syns linbilklubbens primus motor Augustyn Wergera omgiven av kvinnlig speaker och borgmästaren. Augustyn har glasmästeri och frun sköter firman, mens han sköter banan, vilken han byggt upp för egna pengar. En fin anläggning i kanten på ett stort flygfält där förut var ryskt jaktflyg och där tyskarna tidigare byggde Albatross flygplan.

Hela familjen Wergera med medhjälpare jobbade hårt med den välarrangerade tävlingen, träning ondag, torsdag, fredag, ett heat lördag och ett heat söndag. Nedan till vä. en fin detalj, två vatten automater med varmt eller kallt vatten, där alla gratis kunde göra kaffe eller te. Nedan höger är gasolbrännaren ute och torkar upp banan efrer en av de otaliga regnskurarna. Vi hade otur med vädret, efter en månads vackert väder blev det regn fredag, lördag och söndag. Men med skickligt fotarbete med gasol och plastskynken gick det att genomföra tävlingen mellan skurarna. Starttiden skars ned till två minuter. På lördagen var det färdigkört halv nio, en halvtimme efter att banketten skulle ha börjat. Banan var bra skumpig, här gällde det att som i Lyon ha en modern bil med stötdämparfjädring för att kunna köra fort.

Under de långvariga skurarna meckades det under tälttaken, till vänster Tonu Sepp och Priit Höjer ftån de lagvinnande esterna. Närmast Mart Sepps nya 3,5 bil, den slimmaste hittills, framför hans gamla röda som vann. Till hö. tyskarna.

Nedan bulgaren Lesikovs 10 cc sidliggare, ett mycket intressant och elegant bygge. Motorn inåt, bilen var alldeles ny och han hann aldrig sortera ut motorinställningarna.

Nedan Jan-Erik Falk som vann både 1.5 cc. och 5 cc. klassen, det har ingen gjort i mannaminne. I år har han inte kört den lille bilen alls så att den skulle vara utvilad och stark till tävlingen. Den bilen är nu 15 år gammal och rätt väl utprovad. 5an är ny för i år, det blev nytt Svenskt rekord 305, i andra starten var den uppe i 309 men dök. Inställningarna är inte riktigt utsorterade än, det blir mer snart. Motorn är en Novarossi 4.66 som han har vänt själv. Gjort ny front med vevaxel och en helt helt ny zimmerman. Priit Höjer och Tonu Sepp har också fått sådana motorer. Växelboxen och hela bilen har han också byggt helt själv.

Nedan de 5 snabbaste i tio cc. , de vanliga. Det stod mellan Picco och Mats Böhlin. Men Mats nya bil, som ju nu har världsrekordet, var inte färdigutsorterad och hade för hög sporre och började stegra sig och hoppa i första heatet. På natten gjorde han en ny bakkropp med sporre. I andra heatet var banan mycket hal, det spann och han fick bara 329. Annars gick de nybyggda svenska bilarna med stötdämparfjädring med bra väghållning efter en del inställande av fjädrar och olika viskositeter av stötdämparvätska. Gamla bilar med primitiv fjädring kom ingen vart på denna hoppiga bana. Octan-pojkarna tror nu att de har lärt hur att bygga en bil med bra väghållning. Övriga svenskar körde bra med vad de hade, utom Red. som misslyckades med att ställa in den nya motorn. Förra tävlingen rasade kolven och låg som en grushög i pipan. Detsamma hände för Mats och Johan C. Speed kills.

Vi åt mycket god mat hela veckan och på måndagen åkte svenskarna hem trötta och utbilade och lovade att inte se åt en modellbil på flera dar vid braklunchen på färjan till Ystad.

Det var årsmöte, mycket lösprat som vanligt, men nästa års EM 2007 är Jaroslavl vid Volga 25 mil norr Moskva och i höjd med sydsverige. Sen troligen Hannover 2008 och västlig ort Ukraina 2009.