SM I ÖREBRO 19 - 20 AUG. 2006.
NYTT VÄRLDSREKORD AV FALK I 5 CC. - 311 KM/H.
RESULTAT
Klass |
|
Bil-no
|
Namn |
Heat
1
|
Heat
2
|
Heat
3
|
Heat
4
|
1.5
CC
|
|||||||
1
|
Leif Persson |
238.058
|
0
|
246.962
|
-
|
||
2
|
525
|
Go Gardh |
243.592
|
246.060
|
245.790
|
-
|
|
3
|
391
|
Björn Larsson |
156.137
|
0
|
-
|
-
|
|
2.5
CC
|
|||||||
1
|
238
|
Lars Sundberg |
235.777
|
247.244
|
250.879
|
-
|
|
2
|
897
|
Ulf Ek |
244.010
|
246.040
|
247.704
|
0
|
|
3
|
Torbjörn Johanneson Norge |
238.260
|
0
|
0
|
242.142
|
||
4
|
831
|
Åke Ekstrand |
214.053
|
208.779
|
204.575
|
-
|
|
5
|
Kjell Larsson |
0
|
142.959
|
-
|
-
|
||
3.5
CC FEMA
|
|||||||
1
|
Fredrik Thorpman |
241.206
|
239.946
|
230.037
|
-
|
||
3.5
CC WMCR
|
|||||||
1
|
1156
|
Nils Björk |
0
|
268.089
|
286.154
|
-
|
|
5
CC
|
|||||||
1
|
1277
|
Jan-Erik Falk |
311.601
|
-
|
-
|
-
|
|
2
|
1270
|
Ulf Ek |
295.974
|
0
|
0
|
0
|
|
3
|
1159
|
Bo Gardh |
292.451
|
0
|
0
|
0
|
|
4
|
73
|
Jörgen Bodinsson |
0
|
289.327
|
0
|
0
|
|
5
|
218
|
Karl Gardh |
272.859
|
263.322
|
272.979
|
271.432
|
|
6
|
777
|
Helge Eriksson |
0
|
256.852
|
0
|
260.296
|
|
953
|
Bo Gardh |
285.320
|
0
|
-
|
-
|
||
447
|
Jörgen Bodinsson |
272.335
|
278.645
|
276.859
|
-
|
||
1135
|
Karl Gardh |
266.596
|
267.678
|
265.599
|
269.584
|
||
10
CC
|
|||||||
1
|
94
|
Johan Clason |
328.929
|
330.506
|
332.444
|
0
|
|
2
|
1224
|
Nils Björk |
321.199
|
0
|
318.010
|
0
|
|
3
|
339
|
Dag Tisell |
319.830
|
304.065
|
302.549
|
314.202
|
|
4
|
1271
|
Nils-Erik Palmen |
304.041
|
0
|
0
|
-
|
|
5
|
389
|
Rickard Helander |
286.369
|
293.129
|
0
|
226.746
|
Som synes av resultaten var det ett mycket tunnt SM, det kom inte många. Men kvaliteten är hög, på semestertävlingen i Örebro förra månaden tog Mats Böhlin hand om världsrekordet i 10 cc. och nu tog Falk rekordet i 5 cc. med sin nya bil som planerat. Novarossi motorerna är fantastiska, nästan 10 km/h snabbare än de gamla Picco-motorerna i 5 cc. - ett stort steg uppåt i utvecklingen. Nu har Svenskarna och Esterna och Picco (2.5) samtliga rekord. Skandinavien är nu världsledande. Mats Böhlin gör sin snabba MB 10 motor och de bästa 3.5 och 5cc. motorerna är nu de Falk-vända Novarossi. Han har redan fått några beställningar från kontinenten. Hans 1.5 cc. FAFA motor är snabbare än fabriken.
Det var vackert väder fredag-lördag-söndag och det var en avspänd och skön tävling som alltid i Örebro med surströmmingsskiva på lördagkvällen. Årsmöte på lördag em. Det var snabbt avklarat, det flyter på bra i klubben, ny sekreterare blir Lojansson. Nedan synas Ulf Eks Maserati - nu renoverad av Zettis - och Ulfs Dooling F med Hornet motor i solen.
Nedan syns Fredrik Thorpman med stort förstapris. Hans bil Farfar gick fort och säkert. Andra som körde fort och säkert var Clason, som vann överlägset i 10 cc. - en snygg serie körningar, lite fortare varje gång. Säkrast var Karl Gardh - 8 körningar runt toppfarten på 8 starter - det är inga dåliga grejor ! Björk med sin egenvända 3.5 NovaR. körde årssnabbast i WMCR-klassen. "Nybörjaren" Tisell gjore vad den urgamla FTL bilen och den gamla Picco motorn kunde och tog brons i 10 cc. I 10 cc. kunde man se flera fina körningar med bra sång i motorn med utan utdelning i motsvarande fart - således spann det för mycket. Det behövs breda handtag med downforce troligtvis. I 1.5 cc. kom Persson och knep guldet utan att ha kört tidigare under året.
Nils Björk