SM I ÖREBRO 19 - 20 AUG. 2006.

NYTT VÄRLDSREKORD AV FALK I 5 CC. - 311 KM/H.

RESULTAT

Klass
Bil-no
Namn
Heat 1
Heat 2
Heat 3
Heat 4
1.5 CC
1
Leif Persson
238.058
0
246.962
-
2
525
Go Gardh
243.592
246.060
245.790
-
3
391
Björn Larsson
156.137
0
-
-
2.5 CC
1
238
Lars Sundberg
235.777
247.244
250.879
-
2
897
Ulf Ek
244.010
246.040
247.704
0
3
Torbjörn Johanneson Norge
238.260
0
0
242.142
4
831
Åke Ekstrand
214.053
208.779
204.575
-
5
Kjell Larsson
0
142.959
-
-
3.5 CC FEMA
1
Fredrik Thorpman
241.206
239.946
230.037
-
3.5 CC WMCR
1
1156
Nils Björk
0
268.089
286.154
-
5 CC
1
1277
Jan-Erik Falk
311.601
-
-
-
2
1270
Ulf Ek
295.974
0
0
0
3
1159
Bo Gardh
292.451
0
0
0
4
73
Jörgen Bodinsson
0
289.327
0
0
5
218
Karl Gardh
272.859
263.322
272.979
271.432
6
777
Helge Eriksson
0
256.852
0
260.296
953
Bo Gardh
285.320
0
-
-
447
Jörgen Bodinsson
272.335
278.645
276.859
-
1135
Karl Gardh
266.596
267.678
265.599
269.584
10 CC
1
94
Johan Clason
328.929
330.506
332.444
0
2
1224
Nils Björk
321.199
0
318.010
0
3
339
Dag Tisell
319.830
304.065
302.549
314.202
4
1271
Nils-Erik Palmen
304.041
0
0
-
5
389
Rickard Helander
286.369
293.129
0
226.746

Som synes av resultaten var det ett mycket tunnt SM, det kom inte många. Men kvaliteten är hög, på semestertävlingen i Örebro förra månaden tog Mats Böhlin hand om världsrekordet i 10 cc. och nu tog Falk rekordet i 5 cc. med sin nya bil som planerat. Novarossi motorerna är fantastiska, nästan 10 km/h snabbare än de gamla Picco-motorerna i 5 cc. - ett stort steg uppåt i utvecklingen. Nu har Svenskarna och Esterna och Picco (2.5) samtliga rekord. Skandinavien är nu världsledande. Mats Böhlin gör sin snabba MB 10 motor och de bästa 3.5 och 5cc. motorerna är nu de Falk-vända Novarossi. Han har redan fått några beställningar från kontinenten. Hans 1.5 cc. FAFA motor är snabbare än fabriken.

Det var vackert väder fredag-lördag-söndag och det var en avspänd och skön tävling som alltid i Örebro med surströmmingsskiva på lördagkvällen. Årsmöte på lördag em. Det var snabbt avklarat, det flyter på bra i klubben, ny sekreterare blir Lojansson. Nedan synas Ulf Eks Maserati - nu renoverad av Zettis - och Ulfs Dooling F med Hornet motor i solen.

Nedan syns Fredrik Thorpman med stort förstapris. Hans bil Farfar gick fort och säkert. Andra som körde fort och säkert var Clason, som vann överlägset i 10 cc. - en snygg serie körningar, lite fortare varje gång. Säkrast var Karl Gardh - 8 körningar runt toppfarten på 8 starter - det är inga dåliga grejor ! Björk med sin egenvända 3.5 NovaR. körde årssnabbast i WMCR-klassen. "Nybörjaren" Tisell gjore vad den urgamla FTL bilen och den gamla Picco motorn kunde och tog brons i 10 cc. I 10 cc. kunde man se flera fina körningar med bra sång i motorn med utan utdelning i motsvarande fart - således spann det för mycket. Det behövs breda handtag med downforce troligtvis. I 1.5 cc. kom Persson och knep guldet utan att ha kört tidigare under året.

Nils Björk