2006-11-05
kman
SMARTARE
HANDTAG
Handtaget på en linbil
är en viktig komponent och kan användas till mer än att fästa
linan i. Välkänt är att handtaget också kan användas
som vinge för att öka bilens downforce och därmed förbättra
greppet mellan drivhjul och bana.
Nackdelen är att handtaget i praktiken måste vara tillverkat av stål
då reglerna säger att materialet skall ha en brottgräns på
min. 500 N/mm2 och tenderar därför att bli tungt. Det är också
ganska mycket jobb med att tillverka ett nytt handtag varje gång man vill
prova nya vingytor eller profiler. Ett sätt att komma runt problemet är
att läsa i FEMAs regelbok och kolla vilka min. mått handtaget får
ha och sedan tillverka ett efter dessa mått. Då får man lättast
möjliga handtag men inte någon speciellt bra vinge. För att
få en bättre vinge kan man limma plywood på handtagets fram-
och bakkant vilket är enkelt att forma och profilera till önskat utseende.
Plywood väger ca. 0.75 g / cm3 till skillnad från stål som
väger ca. tio gånger mer. När handtaget är färdigformat
kan man klä hela handtaget med tex. 20 grams glasfiberväv och lacka.
Det är kanske säkrast att använda transparent lack så handtagets
bredd går att kontrollmäta. Vill man prova en annan utformning av
handtaget så är det bara att försiktigt skära bort plywooden
och limma dit ny. Den bortskurna plywoodvingen behöver inte kasseras den
kan limmas på plats igen om så skulle behövas.
Som exempel kan nämnas att jag tillverkade ett handtag till en KMAN femma
som var 3 mm tjockt och 11.5 brett. Vikten blev 62 gram. När 3 mm plywood
hade limmats på handtagets fram- och bakkant ökade vikten till 67
g. Hade handtaget varit tillverkat enbart av stål hade vikten blivit ca.
115 gram. Alltså en viktbesparning på ca. 0.5 hg.
Man kan tänka sig använda balsa i stället för plywood och
på så vis vinna ytterligare några gram men risken för
hanteringsskador på handtaget ökar naturligtvis då.