2006-11-05

kman

SMARTARE HANDTAG

Handtaget på en linbil är en viktig komponent och kan användas till mer än att fästa linan i. Välkänt är att handtaget också kan användas som vinge för att öka bilens downforce och därmed förbättra greppet mellan drivhjul och bana.
Nackdelen är att handtaget i praktiken måste vara tillverkat av stål då reglerna säger att materialet skall ha en brottgräns på min. 500 N/mm2 och tenderar därför att bli tungt. Det är också ganska mycket jobb med att tillverka ett nytt handtag varje gång man vill prova nya vingytor eller profiler. Ett sätt att komma runt problemet är att läsa i FEMAs regelbok och kolla vilka min. mått handtaget får ha och sedan tillverka ett efter dessa mått. Då får man lättast möjliga handtag men inte någon speciellt bra vinge. För att få en bättre vinge kan man limma plywood på handtagets fram- och bakkant vilket är enkelt att forma och profilera till önskat utseende. Plywood väger ca. 0.75 g / cm3 till skillnad från stål som väger ca. tio gånger mer. När handtaget är färdigformat kan man klä hela handtaget med tex. 20 grams glasfiberväv och lacka. Det är kanske säkrast att använda transparent lack så handtagets bredd går att kontrollmäta. Vill man prova en annan utformning av handtaget så är det bara att försiktigt skära bort plywooden och limma dit ny. Den bortskurna plywoodvingen behöver inte kasseras den kan limmas på plats igen om så skulle behövas.



Som exempel kan nämnas att jag tillverkade ett handtag till en KMAN femma som var 3 mm tjockt och 11.5 brett. Vikten blev 62 gram. När 3 mm plywood hade limmats på handtagets fram- och bakkant ökade vikten till 67 g. Hade handtaget varit tillverkat enbart av stål hade vikten blivit ca. 115 gram. Alltså en viktbesparning på ca. 0.5 hg.
Man kan tänka sig använda balsa i stället för plywood och på så vis vinna ytterligare några gram men risken för hanteringsskador på handtaget ökar naturligtvis då.