TALLINN GP OCH GRAND SLAM 7 - 8 JULI 2007.

FÖR RESULTAT SE SPEEDMODELCAR

11 svenskar båtade eller flög till Tallinns GP och Grand Slam tävling. På fredagen var träning, inte så många hade kommit, red testade sin vrenskandes Biggles 5 cc. som promt gick ned sig i det bakre vevlagret, En keramkula hade spruckit och repade sönder foder och kolv totalt, billiga keramlager skall man tydligen inte köpa, red kommer inte köpa några alls mer. Red blev väldigt glad, hade med 3 bilar och behövde sen bara köra två, vilket är nästan möjligt. De är gräsligt tidsödande, våra små bilar. På kvällen pistenfeste. Det lovades regn hela helgen, men blev aldrig nåt mer än på kvällar och nätter.

Rain Teder snabb estländare i 1,5 horsar.

Lördag drog det igång, ett heat denna dag och ett på söndagen. Det var de vanliga som körde fort. Samt sist på lördagen Rally tävlingen för old timers och skalabilar. Rally är regularitet - de trötta Svenskarna hade inga oldtimers med sig.

2,5 cc. Mats B. brottades med sin 2.5 cc. bil, den vill inte sen ett år och Mats kan inte hitta orsaken.

FEMA 3,5 - Åsas Repiga Ronnie gick halvfort 236, vilket blev en kvälls-session för att få mera fart - belöningen uteblev - 237 på Söndagen.

WMCR 3,5 Rune G. och Red. 3a resp 2a -275 - en km efter Stellings Daiva, vilken hänsynsfullhet Stelling tackade så mycket för.

5 cc. Alltid snabbe Priit Höjer gjorde 300, Falk 293 samt Picco291.8 och Helge 291.7. Helges PAÅ bil som Ulf Ek gjort i ordning går alltid fort och stadigt. Ulf Ek fick inte till det, han har sålt sin bästa pipa.

10 cc. Mats och Picco fick inte tider, så Tönu Sepp tog ledningen 330 med Red efter - 327. Denna dåliga fart berodde på att KIRI,s framhjul på den helt nya framvagnen trillade av samt att bakhjulen tog i botten i ytterkant. För små hjulhus.

På kvällen Grillparty på hembygdsgården vid stranden utanför Tallinn å sen hem å mecka på hotellet.

Klubben hade gjort i ordning en ny data display för åskådarna där man kunde se hela körningen.

Söndag ändrade sig en del. Vackert väder.

3.5 FEMA Åsa,s Repiga Ronnie höjde med en km och kom trea.

3.5 WMCR. Red,s Ior borde göra 285 - efter lite grubbel gissade Red. att Ior,s kolv efter fyra år borjade bli sliten så kompen höjdes rejält för att återställa effektiva kommpressionstrycket. Belöningen blev 282 och seger. Stelling hutade före det åt mig och sa att så kort pipa som jag har går inte att köra med, men jag kunde framhålla att det vet varken jag eller Ior om, så det går bra. Stelling blev långt efter med sin långa pipa. Rune på pallen - trea.

5 cc. Falk hade dagen till ära satt in sin beprövade racemotor i bilen och höjde till 301 och vann. Picco gjorde 299 - trea. Helge fyra -293.

10 cc. Picco fick ingen tid - tankläcka. Tonu Sepp ökade till 332 men Red. hade lagat framvagnen ( fick en kurs i hur man använder lock-tite av Mats B.) och satt på små hjul som inte tog i hjulhuset och fick 333. Sen rev Mats som vanligt av 338 och vann. Johan Clason har något problem med sin bil, som han letat efter hela säsongen, men slog Picco med 180.

Hö. Mats Böhlin väger in och Vä. Åsa Eriksson tvåa från höger med supporters.

Sen var det slut, vi gick och åt en fet middag och slapp mecka - på måndagen satt vi i de gruvliga bilköer Tallin håller sig med och tittade på regnet - på kvällen båten hem och en ännu fetare middag, samt började planera för VM i Jaroslavl om 3 veckor.

Nils Björk

Nedan några rallybilar, de flesta med ryska twin-shaft dieslar, se så snyggt de går att bygga in i en F1 skala bil.