TALLINN GP 1-2 JULI 2006
FÖR RESULTATLISTA - SE SPEEDMODELCAR
MED VÄNDA NOVAROSSI 28 HÖJDE ULF EK SVENSKA REKORDET TILL 301 km/h OCH ESTLÄNDAREN PRIIT HÖJER VÄRLDSREKORDET TILL 307 km/h. I 5 CC. KLASSEN I STRÅLANDE SOLSKEN.
7 nationer kom till sommarfagra Tallinn för GP. Varmt och skönt sommarväder hela tiden, solsken, solsken. I tre dar lekte vi med våra bilar och och åt god mat och gick på pistenfeste. Tekniska erfarenheter och delar utbyttes.
Priit Höjer höjde som väntat sitt världsrekord 5 klassen till 307 km/h. Han är överlägset världssnabbast i 2.5 klassen också.
Nedan med 5an överst och 2.5 nedanför.
Han och Tönu Sepp har i vinter byggt varsin bil för Novarossi 4.66 cc. motorer och Falk har gjort vändbitar till motorn. Botten är fräst i ett stycke av höghållfast alumin-legering i cnc maskin. Överdelen kolfiber-epoxy. Framvagnen bladfjäder med Kyosho stötdämpare. Bak Kyosho stötdämpare med justerbar fjäder kopplad med L länk till växelboxen. Det kommer mer, de har tränat 311 km/h.
Ulf Ek fick till det också, Svenskt Rekord, med sin nya 5a som han byggt själv, han har också en vänd Novarossi där han gjort de mesta bitarna själv.
Svensk linbilracings leading lady ( den enda) var med och hon mekar här nedan inför andra starten, som inte gick så bra, då pratzi-prippeln lossnade- ett klart konstruktionsfel. Men hon kom på pallen, Repiga Ronnie är mycket snabb.
I övrigt för Svenskarna gick det inte så bra, det var mycket: liten tuva välter ofta stor lass. Mats Böhlins världssnabbaste 10a brände ned 2 motorer då en slang till flood-offen vek sig av g-kraften, så att det inte gick att stänga av. Den tredje motorn hann han inte hitta inställningar till. Björks 10a stegrade sig som en galen häst ( som i Gävle) och flög ,hoppade och spann. Vi trodde det var fjädringen som var för mjuk i Gävle och styvade upp avsevärt - men det var det inte. Nu tror vi att MB-motorn är för vass och att sporren ligger för högt.
Det var Oldtimer också, i Estland kallat Rally. De kör nominated speed. Reds gamla Dooling Arrow brakade bra och kom på pallen. Det var träning inför Kapfenhardts Old-timer körning 26 Aug.
Nedan pristagarna i 5 cc. Från vä. Ulf Ek, Priit Höjer och Thomas Finn. Denna tävling markerade slutet för de gamla OPS och Picco motorerna. Novarossi med sin avancerade portning är klart snabbare trots att den är 0,33 cc. för liten. Men konkurrens stimulerar, Picco kommer säkert snart ned en liknande 5a. Han har redan gjort en ny 10cc. motor med kinesögon-avgas.
Svenskarna åkte som vanligt färja till Tallinn och hem, nu stora moderna, bekväma glasspalats, dyrare och med sämre mat än förr. Havet var som en spegel, men ingen fyrkantig solnedgång denna gång. Men middagsfesten på hemvägen var inte dålig, och då planerade vi festresan till Pila i Polen om fyra veckor.