VÅRBILAR 2007.

2007 - 05 - 01

Säsongöppning med träningsdag i Örebro. Solen sken, nya bilar luftades och många körde fort - Svenskarna blir farliga i år åxxå.

Granberg och Falk med just inkörd rysk Novarossi WMCR 3.5 bil, som skall hem till Jaroslavl och köra fort vid VM.

Många har sagt de skulle bygga en 2.5 dieselbil till nygamla SMRU klassen. Johan Clason gjorde det. Obs listig avstängare, en bockad pianotråd bara.

Ovan Sundberg nya 5a, Åkerstedt-bil med STL motor med STL foder.

Ovan vä, Clasons 10a, helt inkapslad glödplugg och strömuttag-pigg bak under pipan. Ovan hö. Bosse Gardhs nya STL motor med Novarossifoder.

Helge har köpt Eks Novarossi som hade Svenska rekordet förra året 301 i Tallinn.

BIGGLES med motor NB 5.

Red. byggde i vintras en egen 5 cc. motor NB 5 och var ju tvungen att bygga en bil åxxå för att kunna testa den. Genom att göra vevhuset själv gick det lätt att göra motorn 4.95 cc., med original Novarossi vevhus blir detta då så tunt att det nästan är genomskinligt. Bilen namnades efter en ungdomshjälte och ritades på en solig terass i början av October 2006 på Gran Canaria efter säsongens slut och sedan har red. hållit på - nästan heltid, vilket är möjligt för en pensionär. Bilen är konstruktionmässigt mycket lik Usanovs utmärkta bilar - red körde såna för 10 år sen. Oj, vilket jobb, med både motor, box och bil. De som tycker det är dyrt med en ny juste linbil för 25.000 kr. har inte förstått hur mycket jobb det är, 10 gånger den summan är mera adekvat. Men man har inte den summan till leksaker i sin plånbok - heller. Det här gör man för att det är roligt och man är garanterad mycket nöje - länge.

Botten fräst i ett stycke höghållfast alumin. 7075 och med öppna hjulsidor, så det går snabbt att byta bakhjul. 7075 är inte gratis, kostar 220 kr. kilot, och det går åt 7 - 8 kilo till alla bitar. När man skall fräsa fram en bit börjar man med en tillräckligt stor kluns å när man är färdig ligger 97 procent av denna i spånform på golvet och i håret. Växelboxen gjorde red. själv då Dennelers 2,5 box var för kort, men använde hans drev 2.07. Falks 5 cc däck, fälgarna svarvade red. själv - här är den stora frågeställningen att öka på spårvidden så det är plats för dagens feta pipor. Fjädring bak och fram med Atomic justerbara stötdämpare och Kyosho progressiva fjädrar, inte så nödvändigt på skandinaviska banor, men mycket nödvändigt i Kapfenhardt och Lyon. Framhjul Denneler 60 mm. Fräst alumin-tank, då red. har tröttnat på läckande och sprickande lödda plåttankar. 3 vägs flood-off av Falkmodell. Ja, ni ser att det mycket är köpt ändå. Överdelen är den bit som tar längst tid att göra. Epoxy - kolfiber utanpå en plugg med ett lager 300 grams matta samt balkar - 107 gram. Hela bilen otankad 2100 gram. Nu återstår att se om det går få fart på skrotet.